Frenzy - Blind Justice

Frenzy - Blind Justice

Label : Underground Pure Power Records | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Zoals collega Nima al aangaf in zijn recensie van de EP 'Lethal Protector' uit 2016 is Frenzy een sterk door de NWOBHM en 80s metal beinvloedde band. Op deze nieuwe eerste full-length release van deze Spaanse band is het niet anders. Elf (h)eerlijke heavy metal nummers die rechtstreeks uit een andere tijd komen maar door de kristalheldere productie enorm passen in 2019. Een soort 'Back To The Future' beleving dus maar dan anders. Enfin, u snapt me wel. Het begint gelijk al goed met de titeltrack. Een vette openingsriff en gelijk zit het tempo erin. Wanneer zanger Anthony Stephen de eerste regels heeft gezongen hoor je dat het wel goed zit met deze band. Ergens doet hij me wel wat denken aan Michael Sweet van Stryper. De breakdown halverwege 'Blind Justice' is cliche maar o zo lekker. 'From Hell' is het volgende kunststukje wat volgt en zo vuurt de band de ene na de andere kraker op je af.

'Killing With A Smile' en 'Save Me' zijn wederom old school heavy metal en van de laatste durf ik zelfs te stellen dat er een enorme hit potentie in schuilt. Radio wordt wakker en pak dit soort bands weer eens op! Daar wordt iedereen een blijer mens van. Ondertussen strooien de beide gitaristen Victor Diaz en Luis Pinedo er de ene na de andere geweldige riff en solo uit. 'Twilight Of The Sapiens' laat je even op adem komen waarna er met 'We Are The Future' een meer hardrock achtige aanpak gebruikt wordt die ook goed past. Het gaat te ver om alle nummers te bespreken aangezien ze allemaal van eenzelfde hoog niveau zijn maar 'Shred Or Die' licht ik er nog even uit. Uiteraard staat deze track vol met fantastisch gitaar werk en is het als afsluiter absoluut no filler but killer! Drie en een halve minuut met gitaarsolo's sieren dit meesterwerk van ruim zes en halve minuut. Een kandidaat voor de eindejaar lijst dit album van Frenzy. 30 maart is de band te zien in Almere en dat moet toch een volle zaal kunnen opleveren met een album zoals dit.