Usurper - Lords Of The Permafrost

Usurper - Lords Of The Permafrost

Label : Soulseller Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Usurper uit Chicago is weer terug en dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Na het album Cryptobeast (Earache/2005) was de band nog twee jaar actief. In 2007 viel het doek. In de loop der jaren kwamen wel de nodige aanbiedingen om optredens te doen, maar de heren konden blijkbaar niet meer door 1 deur. Voor gitarist Rick Scythe een reden om de band Scythe te starten. Ook drummer Joe Apocalyptic Warlord vond een nieuwe uitlaatklep in de band Bones. Hierin zijn overigens nog twee andere voormalig Usurper leden actief.

In 2014 werd een poging ondernomen om de originele bezetting bij elkaar te krijgen, maar dat liep op niks uit. Rick en Joe wilden toch een poging wagen. De twee musiceren al sinds 1988 met elkaar. Eerst in The Dead Youth en vervolgens in Usurper. Vocalist Danny Tyrantor Lawson, die op het eerder genoemde Cryptobeast te horen was, wil wel weer meedoen. Als bassist wordt de nieuweling Scott Maelstrom aangetrokken. Dit viertal gaat aan de slag met het album Lords Of The Permafrost als resultaat. Het is in de zomer van 2018 opgenomen in de Electrical Audio studio in Chicago en bevat acht songs die naadloos aansluiten op het eerdere werk van Usurper. Dat is op zich niet vreemd als je weet dat Rick Scythe de muziek aandraagt. Het is dus ouderwetse death metal met een dikke knipoog naar Celtic Frost en aanverwanten. Maar Usurper heeft wel degelijk een eigen stijl ontwikkeld en als je naar titels kijkt als Skull Splitter, Cemetery Wolf of Mutants Of The Iron Age dan begrijp je dat dit door en door metal is. Eigenlijk kun je wel stellen dat Usurper de perfecte mix is van Celtic Frost en Manowar.

Waar ik de muzikale insteek eerder ouderwets noem (in de goede zin van het woord), vind ik het geluid op /i]Lords Of The Permafrost[/I] eigenlijk wel modern. Het klinkt allemaal heavy zoals het hoort, maar ik mis wel dat smerige randje. Het is een tikkeltje te netjes naar mijn zin. Dit is echter een minimaal puntje van kritiek want verder bewijst Usurper dat we meer bands van dit kaliber nodig hebben.