Red Eye - Tales From The Days Of Yore

Red Eye - Tales From The Days Of Yore

Label : Alone Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : Red Eye heeft me totaal verrast. Dat is stom om te zeggen omdat het een band betreft die hier zijn debuutplaat presenteert en ik er daadwerkelijk nog geen mening over had kunnen hebben, maar dit geweldige, aanklampende geluid had ik gewoon niet verwacht van een beginnende band. Is het dan echt zo goed? Jawel, dat is het echt.

Het album begint bijzonder Sleep-achtig, met riffs en droning die niet zouden misstaan op een set van voorgenoemde band, maar dit vervormt al gauw tot old school doom taferelen en meeslepende riffs die doen denken aan bijvoorbeeld Windhand. Riffs die blijven hangen en dat heerlijke, warme en onheilspellende gevoel dat constant de kop op steekt door lijf en ziel doet golven. Het is luid en fuzzy en er wordt gebruik gemaakt van herhaling op een manier die stoner rock doet. Alles klinkt erg ongepolijst en dat steekt heel sterk af in een tijd waarin overproductie zo regelmatig de boventoon voert. De vocalen sluiten hier perfect op aan met een bovenal klagend maar ook groots geluid, waardoor elk nummer intrigerend tot op het bot is. Elk moment klinkt als een cliffhanger, iets waardoor je blijft luisteren omdat je moet weten wat er volgt.

Red Eye heeft prachtige, opbouwende stukken die balanceren tussen psychedelische laagvlakten en post rockachtige bergketens en wisselt deze af met loodzware riffs en harde, hypnotiserende melodieën. Het is heel makkelijk om dit album op te zetten en verdwaald te raken in de aangename, ontzettend verslavende riff-rush die Red Eye biedt. Deze band weet uitermate goed stoner en doom te combineren tot een heel treffend en bijna dodelijk geluid.