M.I. God - Specters On Parade

M.I. God - Specters On Parade

Label : Fastball Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : Een band die hun eigen muziek omschrijft als 'sophisticated metal'. Ojee, dat heb ik weer. Dat wordt weer heel moeilijk allemaal. M.I God is een Duitse band die met 'Specters On Parade' pas hun tweede album uitbrengt, ondanks dat de band al meer dan zes jaar actief is. Dat heeft vooral ook te maken met allerlei tegenslagen waar de band mee te kampen heeft gehad. De grootste tegenslag, ja dat is een understatement, was het plotselinge overlijden van bassist Matt Weber tijdens de opnamen van dit album in 2017. Aan hem wordt 'Specters On Parade' dan ook opgedragen.

'Specters On Parade' is een concept album dat handelt over drama, dood, verderf en mysterie. Het album bestaat uit dertien songs met tussen alle songs korte interludes waardoor het totaal aantal titels op maar liefst 21 komt. Dat is inclusief de bonus track 'I Feed You My Love', een cover van een mij onbekende Noorse band. M.I. God speelt inderdaad vrij complexe muziek maar ook weer niet van het soort dat de achteloze luisteraar op voorhand al af zal schrikken. Laten we het progressieve metal noemen, een beetje in de stijl van bands als Into Eternity, Coheed And Cambria, Leprous en Fates Warning. De band beschikt over een uitstekende zanger in de persoon van Max Chemnitz, die niet alleen gemakkelijk zingt maar ook accentloos en krachtig. In gitarist Uli Horzemer heeft de band bovendien een gitarist van de buitencategorie die niet alleen overtuigt in de riffs ('Titans Of The Void') maar ook fijne solos inpast, waarbij het niet alleen gaat om het spelen van een notenbrij maar om solos die iets toevoegen aan de songs. Het tempo ligt vaak hoog maar de geoliede machine weet ook heel gemakkelijk te temporiseren ('Atelier Macabre'). Luister ook eens even hoe gemakkelijk de band schakelt in het fabelachtig opgebouwde titelnummer! De rol van toetseniste Dodo Schmitt vind ik ook erg sterk: haar bijdragen voegen echt iets toe aan de muziek van M.I. God. Tja, wat moet ik verder zeggen over dit album? Liefhebbers van uitstekend uitgevoerde (harde) progressieve (machinale!) metal kunnen dit album met een gerust hart aanschaffen.