In Flames - I, The Mask

In Flames - I, The Mask

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Sinds zanger Anders Friden en gitarist Bjorn Gelotte zich in 1995 bij In Flames vervoegden, brak vanaf The Jester Race een periode van grote voorspoed aan voor de Zweedse band. Sommige fans van het eerste uur houden nog steeds hardnekkig vol dat In Flames geen melodieuze death metal meer speelt en ze hebben een punt, maar we kunnen stellen dat de band inmiddels een stijl op zichzelf geworden is. Soms zachter dan voorheen, maar nog altijd met tonnen energie en flitsend gitaarwerk.

Begin maart komt de opvolger van Siren Charms en Battles uit en die past naadloos in het rijtje, want I, The Mask is een nieuwe eruptie aan sprankelende bedenksels, intelligente teksten en aanstekelijke melodielijnen, zowel vocaal als instrumentaal. Vol passie en overtuiging is dit in de groeven geperst in de VS, maar het hart van de muziek blijft Europees. Daarmee bedoelen we dat de productie gelukkig niet al te gepolijst is en men de (nieuwe) ritmesectie lekker laat bulderen. We begrijpen meteen waarom Voices dit album opent. Met zo een wereld-riff scoor je meteen, terwijl Anders grommend en opgewonden uit de hoek komt, maar in het refrein poeslief klinkt. Het is die onweerstaanbare drive, die ook heerst in het strakke titelnummer en Call My Name, waar je spontaan van uit je dak gaat en dat zorgt ook in het waanzinnig catchy I Am Above voor mooie momenten. Akoestische gitaren en smachtende zang luiden een gevoelige passage in tijdens Follow Me, terwijl (This Is Our) House perfect zou passen als lijflied bij opgefokte klimaatbetogingen met zijn activistische tekst. Het leuzen schreeuwende koor is het paradigma van een modern protestlied. Ook de volgende songs zijn sterk in dynamiek en bieden ons wervelend gitaarspel van Gelotte en Englund, terwijl Anders steeds zijn ruwere zang afwisselt met egale klaarheid. De twee laatste songs zijn emotioneel zwaar beladen, vooral het sensitieve All My Pain is indrukwekkend en dat heeft zijn redenen zoals je in ons interview zult kunnen lezen. Stay With Me is een ballade die een energiek album op bedachtzame wijze afsluit en ook een mainstream publiek zal behagen. Zoveel razende energie en schoonheid verenigd op 1 album vol duisternis en hoop! Topklasse! Ik sta alweer op de eerste rij bij hun volgende doortocht (april)!