Earth Messiah - Ouroboros

Earth Messiah - Ouroboros

Label : Argonauta Records | Archiveer onder heavy / power metal

Bart M. : Heavy metal is echt ontzettend gaaf. Er zijn dingen die ik nog gaver vind, maar dat zijn er maar twee. Ik ben opgegroeid met het idee dat Manowar de absolute autoriteit was op het gebied van heavy metal. Bombastisch en bovenal bijzonder serieus, de manier waarop deze mannen omgingen met de muziek en de terminologie. Ik was dan ook een serieuze tiener als het ging om muziek. En dan waren daar ineens de bands die daar naar keken (luisterden), hun schouders ophaalden en hele vette, recht door zee metal neerzetten. Mastodon doet dat, High On Fire ook, en nu is er Earth Messiah uit Zweden die prima in dat rijtje past met hun debuutplaat Ouroboros.

Het begint echt heel relaxed met de titelsong, die een soort van instrumentale inleiding is naar een muzikale bevalling die lang duurt en pijn doet, maar op zo een manier dat je er van weet te genieten en baalt als het voorbij is. Na de, overigens bijzonder fijne, openingstrack barst de donder los, om maar even in heavy metal termen te praten. Er begint dan een trein te daveren die ook niet meer te stoppen is en dat betekent een lawine aan riffs en hypnotiserende melodieën. De nummers voelen levend aan en klinken alsof ze even in een live setting zijn opgenomen. Onbezonnen, zorgeloos en gewoon regelrecht prima. Earth Messiah, wiens stijl enigszins doet denken aan het gelijknamige nummer van Cathedral, maakt een slopende, recht voor zijn raap, beukende vorm van metal en ik denk dat als je ook maar 1 van de bands die ik heb genoemd interessant vindt, dat je hier heel erg van zal genieten.