Darkwater - Human

Darkwater - Human

Label : Ulterium Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Wilco : Zo nu en dan valt de eer mij ten deel om een symfonisch progressief metal album te mogen bespreken via dit medium. Tussen al het brute death en black geweld is het een zeer geliefd genre. Niet echt verenigbaar met de rest, maar fuck it, ik hou er van. Darkwater komt uiteraard uit Zweden en brengt met Human hun derde album uit. De eerste twee platen ken ik niet, maar kregen op deze site nogal wisselende beoordelingen. Bij progressieve symfonische metal staat niet zo zeer het muzikaal vakmanschap maar juist ook de luisterbaarheid ter discussie. Dit soort bands moet er namelijk voor waken niet te verzanden in allerlei wetenschappelijk gepiel.

Laten we eens kijken wat onze Zweedse vrienden er van gemaakt hebben. De grote hoeveelheid goede vergelijkbare bands uit dat land leggen de lat natuurlijk hoog. De eerste indruk is die van een zesje. Zo wel A New Beginning als In Front Of You maken weinig indruk. Het muzikaal vakmanschap is er absoluut en het is ook niet overdreven technisch, maar de muziek raakt mij niet. Er zit te weinig spanning en emotie in. Daar komt bij dat de vocalen te vlak en saai zijn. Hoe anders is dat bij Alive (Part II)? Nou, heel anders. De band lijkt zich in deze song ineens opnieuw uitgevonden te hebben. Dit geldt zowel voor songwriting, spanningsopbouw en de vocalen.
Reflection Of A Mind lijkt dan helaas toch weer een stapje terug te zijn wat betreft luisterplezier. Die hierop volgende songs zijn echter stuk voor stuk sterk. Ze zitten vol emotie, afwisseling, spanning en sterke vocalen. Ook maken de songs meer indruk door dat ze een stuk heftiger zijn. Het contrast met de eerste helft van het album is opvallend. Uw verslaggever van dienst heeft geen idee waar dit door komt. Qua geluid heeft de band redelijk wat weg van Seventh Wonder, maar nog veel meer van Circus Maximus (Burdens), al weet die laatste band de songs net wat meer cachet mee te geven. Jammer van de enigszins valse start, want het tweede deel van dit album liegt er niet om. Dit is kwaliteit om in de gaten te houden.