Statement - Force Of Life

Statement - Force Of Life

Label : Mighty Music | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : De Deense band Statement brengt met Force Of Life hun derde album uit. Volgens de biografie is de sound van de band te vergelijken met Pretty Maids en Disturbed. En verrek, dat klopt ook nog. De productie is verzorgd door Soren Andersen, wat heeft geresulteerd in een lekker heavy klinkend album. Het album wordt afgetrapt met het vette en felle The Hero Inside. Met Darkness In Your Eyes wordt de sterke lijn doorgetrokken. Het derde nummer Higher Ground laat een meer melodieuze kant van de band horen. Hier klinken de vergelijkingen met Pretty Maids het sterkst door in positieve zin. The Hurt kan het best beschreven worden als het beste nummer van Nickelback, dat zij zelf, waarschijnlijk, nooit zullen schrijven of spelen. Er is ook een cover terug te vinden in de vorm van California Dreaming, origineel van The Mamas And The Papas. Niet een voor de hand liggende keuze, maar de moderne en heavy uitvoering werkt wonderwel prima. Respect dat een band eens kiest voor een minder voor de hand liggend bekend nummer. Afsluiter In This Moment brengt Force Of Life rustig tot een einde, mooie ballad. De band heeft in zanger Jannick Brochdorf een sterke troef. Zijn stemgeluid heeft veel raakvlakken met de zanger van Pretty Maids Ronnie Atkins, maar de rest van de band mag niet tekort gedaan worden. Het gitaarwerk is sterk en gevarieerd, het bas en drumwerk leggen het benodigde fundament deskundig neer. Dit is mijn eerste kennismaking met Statement, maar Force Of Life verdient alle aandacht die het krijgen kan. Je kunt niet misgaan als je van gevarieerde, heavy en overtuigende rock houdt. Sterk werk!