Delain - Hunters Moon

Delain - Hunters Moon

Label : Napalm Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Oorspronkelijk was het de bedoeling dat deze Hunters Moon EP al aan het einde van 2018 op de markt gebracht zou gaan worden om deze dan middels een tweetal shows in Keulen en Haarlem te promoten. Helaas werd een en ander een aantal maanden vertraagd, maar nu is dan deze vier-track EP toch verschenen. Tijdens het optreden in het Patronaat in Haarlem werden al een tweetal nummers, zijnde Masters Of Destiny en titelnummer Hunters Moon ten gehore gebracht en die klonken dusdanig veelbelovend, dat er door velen reikhalzend werd uitgekeken naar deze EP (en terecht blijkt nu!).

Opener Masters Of Destiny, waarvan iedereen de video-clip nu wel gezien zal hebben, is een erg gevarieerd nummer in de bekende Delain-stijl, al dient te worden gezegd dat er wat minder pop-invloeden te bespeuren zijn en men de grenzen van het Delain-spectrum wat meer oprekt. Dat levert een erg avontuurlijk, orkestraal en afwisselend nummer op, dat met elke luisterbeurt aan kracht wint en waarop zangeres Charlotte Wessels volop de gelegenheid krijgt en neemt om te excelleren. Ook het navolgende Hunters Moon is een beresterk nummer, waarin ruige vocalen afgewisseld worden met een erg aanstekelijke melodielijn die nagenoeg meteen blijft hangen. Niet alleen het gebruikelijke schrijverstrio Guus Eikens, Martijn Westerholt en Charlotte Wessels hebben materiaal geschreven maar ook beide gitaristen Timo Somers en Merel Bechtold hebben ieder een nummer aangedragen. Het door Timo geschreven The Silence Is Mine is een vrij kort nummer en kent na een instrumentaal begin een vrij ingetogen middenstuk, waarna Timo echt los gaat op zijn zes snaren. Het door Merel geschreven Art Kills is veel symfonischer van aard en wordt gedragen door een lekker hypnotiserende riff, waaroverheen Charlotte haar prima zang (in combinatie met een lekkere gruntpartij) legt. Ik moet zeggen dat beide gitaristen laten horen dat ook zij prima nummers kunnen schrijven die naadloos passen binnen het Delain-concept en wellicht kunnen ze dus voor het volgende album ook hun steentje bijdragen.

Naast de EP met nieuw studiowerk is er als extra bonus ook een live-CD/Blue-Ray toegevoegd met hierop een gedeelte van het schitterende optreden dat de band gaf in Tivoli Vredenburg op 31 oktober 2017 en hierop maakt men (nogmaals) duidelijk een erg goede en spectaculaire live-band te zijn. Op die bewuste avond werd de band ondersteund door grunter George Oosthoek (in Hands Of Gold), celliste Elianne Avermaat (op het uitstekende uitgevoerde Scarlet) en Nightwish-bassist Marco Hietala, die een vocale bijdrage levert op maar liefst zes nummers. Natuurlijk is dit een uitermate interessante bonusschijf, maar de belangrijkste constatering is toch wel dat het nieuwe song materiaal wederom erg sterk is en dat geeft enorm veel vertrouwen voor de release van de volgende full-length plaat. Hunters Moon blijkt als zodanig dan ook veel meer te zijn dan een simpel tussendoortje, want dit is voor de liefhebbers van het genre absoluut een verplichte aanschaf!