Walls Of Blood - Imperium

Walls Of Blood - Imperium

Label : Metalville | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De Canadese guitarist Glen Drover is natuurlijk geen onbekende in de metal scene daar hij buiten zijn eigen band Eidolon ook de zes snaren heeft bespeeld bij Megadeth, Testament en King Diamond. Onder de naam Walls Of Blood komt hij nu met zijn nieuwe project/band, wat een samenwerkingsverband is met de instrumentalisten Scott Barrymore (drums) en Chris Myles (bass), hoewel voor de volledigheid vermeld dient te worden dat Joe Dibiase de baspartijen verzorgd op de nummers Discordia en Tarnished Dream. Zoals tegenwoordig wel vaker gebeurd, heeft Glen er voor gekozen om niet met 1 zanger in zee te gaan, maar meerdere gevestigde namen in de scene te vragen om een bijdrage te leveren. Zo heeft hij met Tim Owens (ex-Judas Priest, ex-Iced Earth), Chuck Billy (Testament), Nils K. Rue (Pagans Mind), Todd La Torre (Queensryche) en Henning Basse (Metalium) om er maar een paar te noemen, toch wel een aantal klasse-zangers weten te strikken mag ik wel zeggen.

So far, so good dus, maar is het aanwezige song materiaal dan ook van een dusdanig niveau dat we hier van een uitmuntend debuut kunnen spreken? Hier past het politieke antwoord ja en nee, want sommige nummers zijn echt erg goed, terwijl er ook een aantal tussen zitten die de middelmaat niet weten te ontstijgen. En dat is best wel jammer, want als Glen in staat was geweest om het hoge niveau van nummers zoals Leave This World Behind (met een uitstekende vocale prestatie van Nils K. Rue), Waiting To Die en Tarnished Dream gedurende het gehele album vast te houden, hadden we echt van een uitstekend debuut kunnen spreken. Nu is dat (nog) niet het geval, maar Imperium laat wel duidelijk doorschemeren dat Walls Of Blood een band met potentie is, die echter nog niet in staat is om gedurende een geheel album volledig te overtuigen. Imperium is heavy, gevarieerd en staat vol met prima riffs van bandleider Glen Drover en dat is een solide basis om op verder te bouwen wat mij betreft. Ik ben dan ook reuze benieuwd hoe Walls Of Blood zich in de toekomst verder zal gaan ontwikkelen. Imperium kan dan ook gecategoriseerd worden als een solide debuut met behoorlijk wat potentie naar de toekomst toe.