Overkill - The Wings Of War

Overkill - The Wings Of War

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : The Wings Of War is ondertussen alweer het negentiende full-length studio album van deze uit New Jersey afkomstige thrashers en they are still going strong mag ik wel zeggen. De band bestaat alweer bijna veertig jaar en heeft gedurende die tijd nog niets van zijn oorspronkelijke kracht en charme verloren. Natuurlijk heeft men gedurende die lange periode ook een aantal mindere platen in omloop gebracht, maar deze The Wings Of War mag er weer wezen. Klassiekers zoals Rotten To The Core en hun anthem Overkill zijn er niet te vinden op dit nieuwe album, maar de tien aanwezige nummers zullen zeker in de smaak vallen bij de old-school metal en thrash liefhebbers.

Opener Last Man Standing opent de plaat furieus met een killer riff, fantastisch drumwerk van nieuwkomer Jason Bittner en uiterst sterke zang van frontman Bobby Blitz en zet de toon voor de rest van de plaat. Het unieke, schreeuwerige stemgeluid van laatstgenoemde is voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor het onderscheidende vermogen van Overkill in de scene en is van grote toegevoegde waarde voor hun muziek. Ook de overige negen nummers weten volop te overtuigen en met name Head Of A Pin, Hole In My Soul en Distortion zijn erg sterk, al dient te worden gezegd dat het kwaliteitsniveau van de gehele plaat erg hoog en vooral consistent is. Het song materiaal is doorspekt met punk en thrash invloeden en men weet deze verschillende elementen op een erg smaakvolle manier samen te kneden tot prima nummers. Ondersteund door een uitstekend geluid maakt Overkill op deze The Wings Of War duidelijk dat er nog terdege rekening gehouden dient te worden met deze oudgedienden en dat ze nog steeds tot de top van het genre behoren. Zoals eigenlijk elke plaat van Overkill is ook The Wings Of War weer zeer aan te bevelen aan de old-school metal liefhebbers onder ons. De uitermate sterke performance op het Dynamo Metal Fest van afgelopen jaar, gecombineerd met de klasse van dit nieuwe album, doet me dan ook reikhalzend uitzien naar de Europese toer die men begin dit jaar zal gaan doen.