Imperia - Flames Of Eternity

Imperia - Flames Of Eternity

Label : Massacre | Archiveer onder gothic metal

Vera : Imperia is een vaste waarde in de gothic metal scene, want zij gaan al mee sinds 2003 en dat in dezelfde bezetting. Het internationale gezelschap bestaat uit de Noorse zangeres Helena Iren Michaelsen (ooit Trail Of Tears), de Finse gitarist Jan Yrlund (vooral bekend vanwege zijn mooi artwork), de Belgische bassist Gerry Verstreken en de Duitse drummer Steve Wolz. Gewoonlijk nemen ze alles op in de Duitse studio van Oliver Philipps (Everon) die ook zorgt voor de orkestratie, maar ditmaal gebeurde dit gespreid over Europa en waren er ook opnamen in Finland en België. Jacob Hansen deed de mix en mastering. Het resultaat is episch, bombastisch en veelgelaagd, maar zeker niet complex.

Het was een tijdje stil rond Imperia, want het vorige album Tears Of Silence dateert al van 2015, maar dat is niet ongebruikelijk. De band komt echter sterk terug met georkestreerde gothic/power metal die erg populair was in de jaren negentig, maar in dit geval allerminst gedateerd klinkt. Dat komt mede door de ervaring der muzikanten en de prachtige stem van de emotionele Helena. Het album zou wat positiever klinken dan de voorgangers, omdat elke plaat nu eenmaal een reflectie is van het huidige leven. Meestal gebruikt Helena haar vrij lage, cleane stem, maar in enkele songs komt de operadiva even boven en in Fear Is An Illusion horen we zelfs even grunts. Wanneer The Scarred Soul dit album opent, dan klinkt het meteen vertrouwd: stevige gitaren met orkestrale lagen en de mooie zang van Helena. Later is er even piano, kalmere zang en akoestische gitaren. De melodieuze gitaarsolos zijn een sterk punt in het door de Noor Audun Gronnestad orkestraal gearrangeerde Fear Is An Illusion. De uptempo rocker Unspoken Words wordt vol verlangen gezongen en heeft een gastbijdrage van de eerste gitarist van Imperia John Stam. Het dromerige Book Of Love laat de hoofdrol aan zang en piano, maar de gevoelige gitaarsolo met strijkers is erg mooi. Sopraanzang horen we in het snelle Blinded met later enige vervormde dramatische zang. In het midden van het album prijkt de power ballad Invisible Tears waarin de gastbijdrage van violist Henrik Perello erg sensitief is. Akoestische gitaren en gesproken fragmenten maken dit erg emotioneel. Otherside is dan weer een beetje speels en folky, met fluitspel, viool, plechtige trage zang en knappe solos. Fluit en akoestische gitaren ook in de breekbare ballade Beauty Within waarin producer Oliver Philipps een deel van de zang voor zich neemt. My Guardian Angel met zijn haast mechanische toets vind ik wat minder, maar het licht oosters getinte The Ocean (fluitje, percussie, violen, gefluister) biedt veel. Het album sluit sereen af met de intieme piano ballad A Crying Heart en een aangrijpende pianoversie van haar vroegere song Mother. Mooi! Een dikke aanrader voor fans van het genre.