Autumn - Stacking Smoke

Autumn - Stacking Smoke

Label : Painted Bass Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : In 2011 bracht de Nederlandse band Autumn de plaat Cold Comfort uit en dat bleek een tijd lang een beetje het laatste teken van leven te zijn. Na die release werd het namelijk angstvallig stil rondom deze talentvolle band en er werd door velen gevreesd dat Autumn de handdoek in de ring had gegooid. Er werden gedurende die lange periode van stilte echter sporadisch nog wel wat show gedaan en dus mochten de fans blijven hopen dat de band na lange tijd uit zijn winterslaap zou ontwaken en weer met nieuwe materiaal zou gaan komen. En ziehier, acht jaar na Cold Comfort is het dan eindelijk zover en is Autumn teruggekeerd aan het front met een nieuwe plaat getiteld Stacking Smoke! Er zijn gedurende de voorgaande periode wat line-up veranderingen doorgevoerd, waarvan de toevoeging van derde gitarist Ronald Landa (ex-Delain) waarschijnlijk de meest opvallende is en waardoor Autumn nu maar liefst uit zeven personen bestaat. Dat geeft de band volop de gelegenheid om de muzikale grenzen op te zoeken en dat heeft men op deze Stacking Smoke dan ook zeker gedaan. Let wel, het feit dat men maar liefst drie gitaristen in de line-up heeft doet wellicht vermoeden dat een en ander een stuk heavier uitgevallen is dan wat men in het verleden heeft late horen, maar dat is zeker niet het geval. De die-hard metal freaks moeten dit album dan ook zeker links laten liggen, want als je niet houdt van gelaagde, bij tijd en wijle redelijk complexe song-structuren met een behoorlijke diepgang zul je deze Stacking Smoke moeilijk kunnen verteren.

Als je echter muzikaal gezien behoorlijk open-minded bent en bereid bent om de nodige luisterbeurten te investeren in deze nieuwe Autumn-plaat, kun je niets anders dan tot de conclusie komen dat men een beresterk album heeft afgeleverd. De met progressieve invloeden doorspekte (hard)rock die men gedurende elf nummers ten toon spreidt is van een hoge kwaliteit en wordt alleen maar beter naar gelang je het song materiaal de kans geeft om te groeien. Vooral het afsluitende vierluik Forging Tempests verdient een speciale vermelding, want dit lange werkstuk is het perfecte voorbeeld van waar Autumn anno 2019 voor staat, namelijk heerlijke progressieve melancholische rock, waarin met name de uitstekende zang van zangeres Marjan Welman in positieve zin opvalt. De overige zeven nummers zijn overigens ook zeer de moeite van het beluisteren waard en dus kunnen we stellen dat de lange pauze de band zeker in compositorisch opzicht erg veel goed heeft gedaan. Hopelijk heeft men gedurende de lange periode van afwezigheid dusdanig veel energie opgedaan, dat men de komende jaren veel prominenter in de scene aanwezig zal blijven. Autumn is altijd al een erg talentvolle band geweest en dat talent komt er op deze Stacking Smoke in optima forma uit.