Vanir - Allfather

Vanir - Allfather

Label : Mighty Music | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Hoewel we een fervente aanhanger van pagan/folk metal zijn, had het Deense Vanir ons met Aldar Rok (2016) toch nog niet echt overtuigd. Maar het is toch nog goed gekomen met deze Deense Vikingen! Men is geëvolueerd van een pagan metalband met doedelzak en fluitjes naar een stevigere variant in het melodieuze death/black metalgenre. Daarbij hanteert men nog steeds de epische, strijdvaardige Noordse mythologie als thema, terwijl bands als Amon Amarth, Ensiferum en Equilibrium als vergelijkbare acts mogen opdraven. Het zestal zal met Allfather nogmaals geen originaliteitprijs winnen, maar weet in een uur Vikingvictorie over de vroegere Deense koning Svend Tveskaeg toch meer te overtuigen dan eerder.

Er is stabiliteit gekomen in de bezetting en dat loont zich in elf voortvarende composities. De broodnodige variatie heeft men goed in kaart gebracht, met zowel Deense als Engelse teksten, knappe gitaarsolos, keyboards en koorondersteuning, alsook diverse ritmes. Ook het acht minuten durende Ironside beklijft van begin tot einde, maar als smaakmaker willen we graag Fejd vooruit schuiven, een kloeke track met vocale gastbijdrage van Martin Steene die sommigen zullen kennen van Iron Fire. Kijk maar naar de videoclip. Enig wapengekletter en natuurgeluiden worden niet geschuwd, maar toch weet men de aandacht over heel de lijn vast te houden. Met epische inslag, maar toch voldoende pakkende melodieën, daar munt Allfather in uit, zodat dit een aanrader is voor elke pagan metalfan. Grote stap voorwaarts voor deze band!