O.R.k. - Ramagehead

O.R.k. - Ramagehead

Label : KScope | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart M. : Ik heb geen flauw idee wat me is overkomen tijdens het luisteren van het nieuwe en derde album van O.R.k., genaamd Ramagehead, maar het was een ontzettend intense reis die de emoties flink deed, en doet, verroeren. Bovenal is het een bijzonder mooie en aangrijpende plaat. Ik heb als tiener heel lang en heel vaak gehypnotizeerd naar de platen van Uriah Heep geluisterd, gewoonweg omdat het zo boeiend was om te zien hoe elk nummer, elk verhaal zich zou ontvouwen. Dat gevoel van gefixeerd verlangen en eindeloze verwondering heb ik niet heel vaak meer, maar dit album maakt dat heel hard weer los.

Is het progressief? Wellicht enigszins doomy? Allebei zeker weten, maar voeg daar ook eigenzinnig aan toe en je kunt je waarschijnlijk nog geen helder beeld vormen van wat O.R.k. hier neerzet. Hele dromerige, uitgestrekte landschappen ontvouwen zich en worden afgewisseld met vernietigende, hardere passages. Een gordijn aan disonnanten wordt geweldadig opengetrokken, bijgestaan door de krachtige vocalen en ritmische gitaarbewegingen: geluidsgolven die letterlijk ebben en vloeden tegen de poreuze wand van je oorschelp. Die vocalen zijn bijzonder veelzijdig en fijn om aan te horen. Ze bewerkstelligen hier en daar dat kosmische Bowie-gevoel en constant, in combinatie met de psychedelische, hard rakende muziek het idee dat je alles los kan laten en je rond kunt dobberen in de warme, veilige oceaan van Ramagehead.

Het is een groots avontuur waarbij je bij elk nummer hoopt dat het nooit voorbij zal gaan; maar als het eenmaal zover is wordt je weer een ander meeslepend pad opgetrokken. Ramagehead klopt van alle kanten en is een schijf die niet in je verzameling mag ontbreken als je houdt van aangrijpende, vooruitstrevende metal en rock.