Massimo Canfora - Create Your Own Show

Massimo Canfora - Create Your Own Show

Label : Ghost Label Records | Archiveer onder hardrock / aor

Wim R. : De Italiaanse Rock scene is blijkbaar springlevend als je kijkt naar de stortvloed aan releases in 2018. Variatie is er ook meer dan genoeg, zowel qua stijl alsook kwalitatief. De uit Rome afkomstige gitarist Massimo Canfora is een nieuwkomer. Hij begon op jonge leeftijd al met gitaarspelen, en nu verschijnt dan zijn debuutalbum Create Your Own Show. Op één nummer na is het album instrumentaal. Alleen het nummer No Right wordt ingezongen door een zangeres genaamd Jade. Massiomo heeft ongeveer anderhalf jaar over de opnames gedaan. Het werd in diverse studio opgenomen, maar klinkt toch consistent en overtuigend, een knappe prestatie. Uiteindelijk hebben er ongeveer twintig muzikanten een bijdrage geleverd aan het album. Op de hoes staat Canfora met een Ibanez gitaar, het type dat ook door een zeer bekende Amerikaanse gitaarvirtuoos bespeeld wordt. Is het een hint wat er verwacht mag worden? Zeker, want Steve Vai is de grote invloed die doorklinkt in de nummers van Canfora. Is dat een ramp? Nee, niet echt. Canfora heeft voldoende eigen identiteit in zijn gitaarspel en composities. Hij maakt ook gebruik van bijzondere titels voor zijn songs. Fake Papyrus bijvoorbeeld, of Blue Snow On The Beach. Er staan ook zeker sterke tracks op de plaat, zoals Sun In The Box of het titelnummer. Meestal slaat bij mij de verveling al snel toe bij instrumentale albums, Canfora weet echter de aandacht goed vast te houden met zijn debuut. Als je een liefhebber bent van instrumentale albums en Steve Vai, geef deze Italiaan dan een kans je te overtuigen.