Majestic Downfall - Waters Of Fate

Majestic Downfall - Waters Of Fate

Label : Solitude Productions | Archiveer onder doom metal

Pim B. : Ik vind het wel mooi hoor, de ontwikkeling die het Mexicaanse Majestic Downfall doormaakt. Ooit begonnen als soloproject van Jacobo Cordova (Zombiefication) was op het vorige album ook drummer Alfonso Sanchez een vast bandlid geworden. Rond diezelfde tijd werden ook nog muzikanten geregeld om live te kunnen optreden en nu is er dan sprake van een vierkoppige formatie. En dan is het ook mooi te vermelden dat gitarist Juan M. Dahern (Dies Irae) aan een aantal songs op Waters Of Fate heeft meegeschreven. Er is dus nieuwe input en dat zorgt ervoor dat dit album weer een stap vooruit in de ontwikkeling is. Ik gaf dat ook al aan in mijn recensie over When Dead. En dat schept waardering.

Waters Of Fate is wel een echt Majestic Downfall album. De invloeden van bijvoorbeeld Katatonia zijn nog steeds aanwezig. Alleen componeert de band hun songs op een wijze waarbij ze de basis niet vergeten maar steeds nieuwe invalshoeken vinden. Tel daar de prima mix/master van Tore Stjerna (Necromorbus Studio) bij op en je weet dat er een machtig album is ontstaan. Wellicht moet je het album wel meerdere luisterbeurten geven, maar ik ben van mening dat dit echt tot de betere releases binnen de doom/death van de afgelopen jaren behoort. Het is volop genieten geblazen.

Er zijn overigens verschillende versies beschikbaar. Voor de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt heeft Chaos Records Waters Of Fate uitgegeven. Voor de Europese en Aziatische markt hebben Solitude Productions en Weird Truth Productions de handen ineen geslagen. Op deze versie staat een bonus track die wel een beetje uit de toon valt. Waters Of Faith is een interpretatie van een compositie van Jacobo door Juan waarbij keyboards de boventoon voeren. Leuk als extraatje maar voor mij zijn het vooral de vijf hoofdsongs die het voor mij doen.