Emerald Sabbath - Ninth Star

Emerald Sabbath - Ninth Star

Label : Stampede Press Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Emerald Sabbath is een initiatief van een Ierse nucleaire constructie veiligheidsinspecteur genaamd Michael Suilleabhaim, die tien ex-Black Sabbath leden samenbracht met het Engelse Chamber koor en een strijkkwartet om een tribute album ter ere van deze grondleggers van de heavy metal op te nemen. Dat is dan uiteindelijk deze Ninth Star geworden en het dient te worden gezegd dat het initiatief wel het nodige respect verdient, maar de eerlijkheid gebied ook te zeggen dat de uitvoering wel behoorlijk wat te wensen overlaat. Dit tribute album bevat gelukkig niet de hits van Black Sabbath, maar wat meer obscuur materiaal wat niet zo vaak gecoverd wordt en hierdoor is het album vanuit dat oogpunt best interessant. En zeg nou zelf, namen zoals Neil Murray, Bev Bevan, Bobby Rondinelli, Ron Keel, Vinnie Appice, Laurence Cottle, Rudy Sarzo, Tony Martin, Adam Wakeman en Terry Chimes zijn echt niet de minste muzikanten om mee samen te werken.

Daarom valt het eindresultaat dan toch wel behoorlijk tegen, want ik kan nu niet zeggen dat ik dit tribute album echt aan zou raden aan de heavy metal fans in het algemeen en zeker niet aan de Black Sabbath volgelingen in het bijzonder. De instrumentale nummers die Michael heeft uitgekozen om te vertolken, zijnde Stonehenge, Fluff, Orchid en Embryo klinken door de toevoeging van de strijkers nog behoorlijk goed, maar de uitvoeringen van krakers zoals Die Young, Trashed en Hole In The Sky zijn gewoonweg erg matig. Dat wordt men name veroorzaakt door de zang van Ron Keel, want die komt absoluut niet in de buurt van hetgeen door Ronnie James Dio, Ian Gillan en Ozzy Osbourne in het origineel is neergezet. Ik ben best wel een liefhebber van de Keel platen uit de jaren tachtig, maar dit werk had Ron Keel beter aan anderen over kunnen laten, hoewel ik betwijfel of de kwaliteit van de originele versies dan wel behaald had kunnen worden. Daarentegen klinken She is Gone (met Dave Walker op zang) en In For The Kill (met klasbak Tony Martin) dan weer wel erg sterk en zo zie je maar wat voor invloed een zanger op een nummer kan hebben. Het absolute dieptepunt van de plaat is het door Michael Suilleabhain zelf gezongen Changes, want dat gaat vocaal echt alle kanten uit en zeker niet de goede! Al met al moet ik dan toch concluderen dat deze Ninth Star van Emerald Sabbath, alle goede bedoelingen ten spijt, zeker niet de boeken in zal gaan als 1 van de meest aansprekende Black Sabbath tribute-platen ooit.

Tracklist:
1. Embryo
2. Die Young