Destroyers Of All - The Vile Manifesto

Destroyers Of All - The Vile Manifesto

Label : Mosher Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen W. : Deze Portugese band laat op hun tweede album een ingenieuze mix horen van progressieve death en thrash metal. Een resem van invloeden is erin verwerkt. Hun debuut Bleak Fragments klonk al veelbelovend, maar het songmateriaal wordt hier nog veel beter uitgewerkt en de band heeft een sterk eigen geluid ontwikkeld. Dat uit zich in tamelijk ingenieuze nummers die drijven op heerlijke riffs. Deze worden afgewisseld met snel en flitsend gitaarwerk. Meestal overheerst het melodieuze over het brutale en telkens is er een progressief tintje aanwezig. Samen met de vocalen van Joao Mateus passeren heel wat knallende momenten. Opener Tohu Wa-Bohu laat direct horen wat de band in zijn mars heeft. De titel is overigens Hebreeuws, komt uit het boek Genesis en handelt over de conditie van de aarde voor er zonlicht werd gecreëerd. Er is dus goed over nagedacht. João roept en brult en wordt bijgestaan door meerstemmige refreinen die het een catchy afronding geven. Zijn teksten zijn tamelijk verstaanbaar, zelfs als het wat agressiever klinkt zoals bij False Idols. Destination Unknown bevat ook terug zo een bij blijvend refrein. Halverwege schakelt de band over naar een jazz break om daarna terug op volle snelheid door te gaan. Als afsluiter krijg je de bonustrack Kill The Preacher dat al door heel wat bands gecoverd werd. Destroyers Of All heeft er een leuk thrash death metal versie van gemaakt. De band bewijst hier dat er nog heel wat vernieuwing mogelijk is in het death en thrash metalgenre.