Deserted Fear - Drowned By Humanity

Deserted Fear - Drowned By Humanity

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Deserted Fear is exact twee jaar na de release van Dead Shores Rising terug aan het front met een nieuw album, genaamd Drowned By Humanity. Wie deze Duitse beukers kent, weet onderhand wel wat we kunnen verwachten van deze gasten. Sinds 2012 brengen zij ons om de twee a drie jaar een nieuw album, gevuld met lekker pakkende death metal uit de oude doos en dat is nu niet anders.

Stampende, mid tempo death in een melodieus jasje waarbij je onmiddellijk moet denken aan Zweedse reuzen als At The Gates en Hypocrisy. Waar Deserted Fear in den beginne nog een rauw randje had en de richting van de oudste Zweedse heersers uit ging, is het nu allemaal een beetje zoeter en melodieuzer. De riffs zijn aanstekelijk en boeiend, maar niet vernieuwend en dat zal voor sommigen een minpunt zijn. Liefhebbers van old school death metal zullen zich daar niets van aan trekken zolang de uitvoering top is en dat is hier zeker het geval. De grunts van Manuel Glatter zijn krachtig en minder eentonig dan op het oudere werk, dus het lijkt erop dat daar wat aan gesleuteld is. De productie is top, maar hier stel ik mij de vraag of dat wel nodig was? Van mij mag het allemaal wat rommeliger en vettiger klinken, maar Deserted Fear en/of Century Media heeft/hebben gekozen voor een zeer toegankelijk geluid, waardoor er natuurlijk ook een breder publiek te vinden zal zijn voor deze release.

Liefhebbers van voornoemd Zweeds metaal en/of liefhebbers van het meer recentere werk van Duitse bands als Revel In Flesh of Obscure Infinity kunnen dit schijfje met een gerust hart aanschaffen. Drowned By Humanity is gewoon een solide death metal plaat met veel schwung en ambieert ook niets anders.