Bring Me The Horizon - Amo

Bring Me The Horizon - Amo

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder alternative / pop

Koen W. : Met Thats The Spirit, welke al terug dateert van 2015, zette Bring Me The Horizon definitief de weg in naar een pop en rock geluid met heel wat elektronische elementen. Het betrof meteen een afscheid van hun metalcore verleden. Het album baande zichzelf een weg naar boven in de hitlijsten en het bracht de band op heel wat grote festivals en een wereldwijde tour.

Met het nieuwe Amo wordt dat pad verder bewandeld. Wat direct opvalt is de aantrekkelijke uitvoering van de pakket. Het bijhorende boekje is een halve uitvoering waardoor de cd zeker opvalt. Muzikaal krijg je een heel breed gamma te horen. Metalcore hoort daar echter niet meer bij. De rol van Jordan Fish die de programmering en de keyboards doet, is op dit album heel wat hoger. Een aantal nummers bevatten nog enkele leuke gitaarstukken. De single Mantra hoort daar zeker bij, een opzwepend pop en rock liedje met fijn gitaarwerk dat terecht al weken lang op de radio te horen was. Nihilist Blues is een pop deuntje met een leuke beat. Je zou er zelfs wat Faithless kunnen bij denken. De Canadees Grimes komt zelfs een stukje meezingen. Nog zo een opmerkelijke gastbijdrage is weggelegd voor Dani Filth. In het eveneens nog lekker rockende Wonderful Life verzorgt hij een achterliggende commentaarstem. Het leuke gitaarwerk heeft veel weg van de Limp Bizkit gitaarpartijen en zorgt dat dit terug een catchy nummer wordt. Voor de rest is enkel Sugar Honey Ice & Tea nog het vermelden waart. Een rocknummer waar het tempo nog een paar keer wordt opgevoerd, maar terugkomt met een zeemzoet refrein. De overige tracks zijn ronduit soms platte popnummers met heel wat lounge, elektro en dubstep achtig drumwerk. Het is niet voor niets dat in Heavy Metal de band een statement maakt over de muzikale richting die ze zijn uitgegaan. Kortom, Amo is meer een pop dan rock album. De talrijk aanwezige hits gaan Bring Me The Horizon met zekerheid nog groter maken bij het doorsnee publiek, maar waarschijnlijk zullen ze wat er nog over is van hun oude fans definitief verliezen.