Celesty - Legacy Of Hate

Celesty - Legacy Of Hate

Label : Arise Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : In de stijl van bands zoals Heavenly, Freedom Call, Sonata Arctica en zelfs een beetje Stratovarius is de cd die ik nu juist ter beoordeling heb gekregen. Dit werkje heet 'Legacy Of Hate' en is van een Finse band die onder de naam Celesty opereert. Dit is alweer de tweede cd van deze Finnen, in 2002 brachten ze namelijk 'Reign Of Elements' uit.

Hun nieuwe schrijf werd op 10 Mei uitgebracht en is een mooie collectie geworden met krachtige en melodieuze metal. Tekstueel is dit een cd met een concept verhaal dat dan ook als rode draad door de muziek heen loopt. De band is niet bang om te experimenteren met niet zo voor de handliggende death metal rochels, een beetje op zo'n manier als we dat ook bij After Forever wel eens hebben gehoord. Ik vind het geluid van deze cd schrikbarend inde buurt van perfectie komen. De muziek is verder zeer varirend en wisselt regelmatige van stemming en snelheid. De zes muzikanten weten zeer goed met hun instrument om te gaan, ze creren een muur van geluid en daarbij is het aangenaam om de intelligente teksten van het verhaal te volgen. Op deze schijf vinden we het debuut optreden van de negentien jarige zanger Antti Raillo, die met zijn zuivere stem deze aangename reis door de met middeleeuwse klanken doorspekte cd de boel perfect aan elkaar zingt. Af en toe wordt er zelfs een zangeres gebruikt om de sfeer nog een extra dimensie te geven.

Ik kan 'Legacy Of Hate' van Celesty dan ook van harte aanbevelen aan de liefhebbers van de bands die ik in het begin van dit stuk noemde.