Ghost Ship Octavius - Delirium

Ghost Ship Octavius - Delirium

Label : Mighty Music | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Ghost Shop Octavius is een band die bestaat uit zanger Adin Fanion, gitarist Matthem Wicklund en drummer Van Williams. De laatste twee zullen voor velen geen onbekende namen zijn. Matthem Wicklund is voormalig lid van Armaggeddon, God Forbid en Himsa, maar we kennen hem ook van het eerste solo album van Warrel Dane. En Van Williams was de man die de drumstokken hanteerde in Nevermore. Het drietal kwam in 2013 bij elkaar, bracht in 2015 het album Ghost Shop Octovius uit en presenteert nu hun nieuwe album: Delirium.

Met het voorbij komen van de namen Warrel Dane en Nevermore lijkt een muzikale vergelijking voor de hand te liggen, maar dat is, ondanks dat je hier een daar een twist hoort die zeker bij Nevermore zou passen (Saturnine, Edge Of Time), niet het geval. Qua geluid sluit de band aan bij acts als als Anubis Gate en Communic en in iets mindere mate Kamelot, Pagans Mind en Voyager. Bijzondere arrangementen, fraaie gitaarsolos, sterke melodielijnen en een af en toe tevoorschijn komend keyboard bepalen het geluid op Delirium. Zanger Adin Fanion hanteert vooral zuivere vocalen en klinkt slechts zo nu en dan wat rauwer. Melodie en complexiteit gaan hand in hand en het fraaie melodisch getinte gitaarwerk van Wicklund kleurt tracks als Turned To Ice, Saturnine, Edge of Time en Far Below fraai in. En toch is dit alles niet genoeg om me volledig te overtuigen. Delirium is een progressief, toegankelijk power metal album dat veelal in het mid-tempo blijft hangen. En daar ligt voor mij het struikelblok; dit is een goed album, maar doordat eigenlijk nergens het tempo even flink aangezet wordt, ontbeert het album iets van spanning, van variatie waardoor ik de gehele lengte geboeid zou blijven. Mag ik het scharen onder het is net niet spannend genoeg? Neemt niet weg dat de liefhebbers van eerdergenoemde bands (en bands die in lijn liggen met deze acts) dit toch zeker even moeten beluisteren om een eigen oordeel op te doen.