The Banging Souls - Rich To The Bone

The Banging Souls - Rich To The Bone

Label : Eigen beheer | Archiveer onder alternative / pop

Bart M. : The Banging Souls uit Vlaanderen heeft na een aantal jaren hun eerste echte album op de planken liggen. De band bestaat uit drie leden waarvan iedereen al een ruime muzikale ervaring heeft opgebouwd de afgelopen vijftien jaar. De wil om samen iets te doen is er al die tijd ook geweest en The Banging Souls is het resultaat. Rich To The Bone is een album met elf nummers (als je de Interlude meetelt) waarvan een aantal al eerder digitaal te beluisteren was op de Bandcamp pagina van de band.

Rich To The Bone is een meerzijdig album. Stevige rock is zeker wel het hoofdingrediënt hier en elk nummer heeft ofwel een dosis pittige kruiden ofwel een iets minder scherpe toevoeging. Dat wil zeggen dat de band een hele goede balans weet te vinden tussen easy listening en lekkere, verdraaide rock. Ik gebruik het woord easy listening, maar verwacht niet dat deze muziek op de reguliere radio zal worden gedraaid omdat veel nummers een bepaalde mate van diepgang hebben, verschillende lagen die je ontdekt als je het vaker luistert, waarvan niet verwacht kan worden dat dit wordt opgepikt als je meer het type muziek om die ongemakkelijke stilte weg te drijven bent. Af en toe lijkt het dat het album wat afneemt in kracht en dat er wel wat meer pit in gestoken mag worden, zoals tegen het einde aan. Ook hier echter weet het magische nummer Whisper de aandacht vast te houden. Een rustige track die door de tekst, zang en precies de juiste riffs diep weet door te dringen in de geest en daar een heftige storm veroorzaakt.

Dit album is toegankelijk voor zowel de ervaren rocker als de radioluisteraar, en heeft een hoge potentie om dat bandje te zijn die de tweede categorie over de streep trekt, het rijk der zware metalen in.