Helevorn - Aamamata

Helevorn - Aamamata

Label : BadMoodMan Music | Archiveer onder doom metal

Bart M. : De zee is groot en grijs en meedogenloos. Dit enorme waterlichaam biedt de mens al millennia zowel soelaas als verdriet en de mysteries die wij hieraan toe eigenen zijn legioen. De duistere, bodemloze dieptes, de wanstaltige gedrochten die daar rondwaren en uiteraard de bloedbaden die wij als mensheid zelf hebben aangericht op de zilte baren. Stof om over na te denken. Het vierde album van de heren van Helevorn heet Aamamata en is geïnspireerd door de oceaan. En dat is te horen, want het klinkt als een donker en droevig hoofdstuk in het boek van Helevorn.

Uiteraard is dat in dit genre een compliment. Aamamata bestaat uit vooral zware nummers waarvan de riffs je het idee geven dat ze bedacht zijn om je bijna fysiek naar beneden te drukken. Het is niet de klassieke doom die we gewend zijn van bepaalde Amerikaanse bands, maar eerder de veel dramatischere doom die we kennen van een Engelse act als My Dying Bride. Helevorn is wel een band op zich, ze doen zeker niemand na. De nummers hebben muzikaal veel afwisseling waardoor er verschillende kanten van het melodramatische verkend worden en de vocalen van Josep Brunet schitteren in veelzijdigheid waardoor de nummers een comfortabel, verhalend karakter hebben.

Het enige moment waarop het album afzwakt is tijdens afsluiter La Sibil-La die door de akoestische gitaar en de symfonische achtergrond meer overkomt als een outro dan een daadwerkelijke song. Al met al doet dit echter niks af aan de kracht die dit album uitstraalt en Aamamata is dan ook zeker heet ontdekken waard!