Downfall Of Gaia - Ethic Of Radical Finitude

Label : Metal Blade | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Het vijfde album van het internationale gezelschap Downfall Of Gaia heet Ethic Of Radical Finitude en het is een werk geworden die je niet zomaar even in de koude kleren gaat zitten. Een epos waar niet alleen de vier leden een aandeel in hebben, maar ook voormalige bandleden en een aantal vrienden uit andere bands.

Instrumentale intro songs voegen over het algemeen nooit zoveel toe aan een album, maar in dit geval zeker wel, omdat de titels van alle zes de nummers tezamen een mooie zin en boodschap vormen. Zo wordt het album gelijk al 1 geheel, een gevoel dat door de muziek nog eens versterkt wordt. Ik hoor vaak dat bands verschillende soorten muziek combineren en dan bestaan die soorten vredig samen en naast elkaar. Downfall Of Gaia weet echter post metal op zo een manier samen te doen smelten met black metal dat je eigenlijk niet langer kunt spreken van verschillende stijlen. Prachtige opbouwende stukken worden afgewisseld met snijdende gitaren en blast beats en die leiden weer naar uitgestrekte, atmosferische geluidslandschappen. Elk nummer heeft duidelijk haar eigen sound en zo worden binnen het heelal dat Ethic Of Radical Finitude heet zes mooie, op zichzelf staande werelden gecreëerd.

Het nummer Guided Through A Starless Night is een goed voorbeeld van de veelzijdigheid waarmee deze band te werk gaat om de hartesnaren in verroering te brengen. De rustige opbouw wordt ineens wijdopen gegooid en escaleert in een hartverscheurend gekrijs ondersteund door een genadeloze, woeste aanval van gitaar en drums. Dit vloeit uiteindelijk over in een prachtig gesproken gedicht (door Mers Sumida van Black Table), die stem, gekoppeld aan de langgerekte, haast huilende gitaren op de achtergrond, weet heel mooi de essentie van verdriet neer te zetten.