Aaron Buchanan & The Cult Classics - The Man With Stars On His Knees

Label : Listenable | Archiveer onder alternative / pop

Bart M. : Aaron Buchanan verliet in 2015 de band Heavens Basement en bezigde zich vrijwel meteen met het opnemen van dit album: The Man With Stars On His Knees. De mensen die hem hierbij muzikaal assisteerden, waaronder zus Laurie, zijn de Cult Classics. Dit, volgens de achterban klassieke, album wordt nu opnieuw uitgebracht en geeft een mooie inkijk in de energie die deze zanger heeft alsmede zijn muzikale visie.

The Man With Stars On His Knees is een album met frisse, levendige tracks en wat we horen is een soort van Bon Jovi metal: rock nummers met een grote toegankelijkheid waarin af en toe riffs en melodieën tevoorschijn komen die verrassend goed zijn. Het meezinggehalte is ook niet mis en ik kan me zomaar eens voorstellen dat deze band hiermee het publiek erg enthousiast krijgt tijdens optredens. De sfeer zit er goed in van begin tot eind, alhoewel drie rustige nummers achter elkaar, beginnende bij Journey Out Of Here, wel enigszins de vaart er uit haalt. Wat buiten kijf staat is dat Aaron een talentvolle zanger is. Dit laat hij elk nummer weer horen en vooral op de meer ruige stukken is dit duidelijk. De muziek is niet bepaald vernieuwend, maar bijvoorbeeld het tweede gedeelte van The Devil That Needs You heeft een uitermate smakelijk en ietwat duister randje. Het zijn dit soort kleine wendingen die het album overeind houden en niet laat verdwijnen tussen soortgelijke acts.

Wellicht de meest opvallende tracks zijn de twee bonusnummers (naast ook een aantal live versies) die je aantreft op deze heruitgave, die eigenlijk een stuk origineler en beter klinken dan de tien nummers die op het eigenlijke album staan. Zeker de moeite waard om deze schijf eens te gaan beluisteren!