Our Survival Depends On Us - Melting The Ice In The Hearts Of Men

Label : Van Records | Archiveer onder different metal

Vera : Our Survival Depends On Us is niet alleen een collectief met een intrigerende bandnaam, ook de muziek valt niet te categoriseren, maar is steeds uiterst beklijvend en spiritueel. Ruim drie jaar geleden groeide voorgaand album Scouts On The Borderline Between The Physical And Spiritual World spontaan uit tot één van de meest beluisterde albums van 2015, terwijl we talloze keren de prachtige videoclips bekeken. Het vijftal uit Salzburg komt nu met het vierde album Melting The Ice In The Hearts Of Men en we zijn erg benieuwd wat deze nobele titel herbergt.

Geen compacte songs als The Mountains Of My Home of A Sacred Heart te bespeuren ditmaal, maar vier mammoetcomposities, die na intens oefenen in de bergen rond Salzburg werden opgenomen in 2017, om later in mei 2018 gemixt en mastered te worden door Michael Zech (The Ruins Of Beverast) en Victor Santura (Triptykon, Dark Fortress) in de Woodshed studio. De band gaat geen enkele uitdaging uit de weg en we kunnen spreken van vier rituelen die al vlug onder je huid kruipen. Aangezien men tegenwoordig alles met post bestempelt, voeren we in ons enthousiasme hier de term post Krautrock aan, ook al klinkt men alles behalve retro. Neen, dit is een bandgeluid op zich dat genres overstijgt.

Galahad opent met bezwerende gezangen, duistere klanken en weemoedige viool. De enige ridder van de ronde tafel die spirituele drijfveren had in plaats van hebzucht om de Graal te vinden, wordt hier geëerd met een minutieus opgebouwd epos. Tokkelende gitaren, de bas valt in, een orgie aan gitaarsolos breekt los. Pas na vijf minuten weerklinkt de typische (klaaglijke) zang van Mucho Kolb op verkondigende toon. Orgel ondersteunt de compositie, die een ravissant einde kent met charismatische zangbijdrage van Alan Nemtheanga Averill van Primordial en die bijdrage zit als gegoten. De tekst van Gold And Silver is geinspireerd door het boek Ezekiel uit het Oude Testament. Hier is al een adembenemende clip voor gemaakt. Zwevend, verkondigend, duister, we hebben alweer vlug een tekort aan adjectieven, maar de gitaarsolos zijn prachtig. De tweede wordt gespeeld door producer V. Santura. Na een tijdje kent de song ingetogen passages met tribale drums en repetitieve patronen. Krachtiger zang mondt uit in een orgie van instrumentale hoogstandjes. Prachtig! Song Of The Lower Classes is de meest politieke song ooit geschreven door OSDOU. Het vangt aan met een tekst van Ernest Charles Jones, een activist voor rechten der arbeiders uit de negentiende eeuw. Fraaie tokkel op gitaar wordt afgewisseld met rigoureuze uitvallen met zware vervorming. Beklijvend is de steeds terugkomende tekst in opperst nihilisme: down we go, we are so very low. Gierende gitaarsolos en volvette riffs gaan door merg en been. Later is er een kalme passage met onbestemde klanken en rituele cadans. De beschouwende zang doet me hier zelfs aan The Doors denken in The End. Het mannenkoor is grandioos en draagt bij tot een welhaast spirituele belevenis. Om nog eenmaal los te gaan met vurige solos op gitaar en keyboards. Adembenemend! Sky Burial is geinspireerd door de aloude begrafenisrituelen in Tibet en het antieke Iran. Dit is een song waarin OSDOU volop experimenteert. Hajot tovert dierengeluiden uit zijn keyboards, die samen met ambient klanken een bevreemdend geheel vormen, de stem wordt gebruikt als instrument met spirituele keelklanken en shamanistische zang. En alsnog schiet de song op het einde los in een bijna vlot rockend tempo. Besluit, dit is niet zomaar een band, maar een collectief dat uitdaagt en volledig slaagt in zijn opzet om te begeesteren. Avontuurlijke muziekliefhebbers hebben hier een schat aan verrukkelijke klanken om te ontdekken en in op te gaan!