Rotting Christ  - The Heretics

Rotting Christ - The Heretics

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black metal

Vera : Rotting Christ is een band naar ons hart. Onder vastberaden leiding en passie van Sakis (zang, gitaar) en Themis (drums) Tolis. Zij hebben heel wat watertjes doorzwommen en toen ze dertig kaarsjes mochten uitblazen is er dan ook het boek Non Serviam, The Official Story of Rotting Christ verschenen, geschreven door de Engelse journalist Dayal Patterson met de hulp van Sakis. Intussen boog laatstgenoemde zich ook nog over het schrijfproces van het veertiende album van de Griekse dark metal band. The Heretics, met als thema de verschillende religies van het mensdom, komt half februari uit en toont de band (met gitarist George Emmanuel ook betrokken bij het opnameproces en Vangelis Karzis als bassist) in bloedvorm, maar toegankelijker met meer gitaargeorienteerde songs.

Over deze compacte songs is een sausje van orkestratie en massieve koorzang gegoten door producer Jens Bogren, maar nergens zorgt dit voor te dominante filmische aspecten. Gewichtig voorgedragen citaten van historische figuren maken ook deel uit van de songs. Maar het is vooral de opruiende death grom van Sakis die vocaal heerst, samen met zijn makkers op de barricades om het onheil op deze aardkloot aan te klagen. Al blijft de band heer en meester in de objectieve weergave der feiten. Zo blijft de mediterrane metal ruw en spontaan. De eerste indruk is minder etnisch en ritueel dan voorgangers Kata Ton Daimona Aeytoy (2013) en Rituals (2016). Maar bij nader inzien krijgen we hier toch weer veel etnische bagage meegegeven. Zo is er de song Vetry Zlye waarin de zangeres Irina Zybina van de Russische band Grai een bijdrage levert en nodigde Sakis Ashmedi van Melechesh uit om een Arabische bijdrage te leveren in The Talk Of The Universe. De aanstekelijke riffs van songs als opener In The Name Of God, het stotende Dies Irea en de dramatische, epische afsluiter The Raven zijn onweerstaanbaar. In Hallowed Be Thy Name bezorgt een grimmige sfeer je rillingen, terwijl Fire God And Fear al live voor de leeuwen geworpen werd tijdens de tour met Watain en meteen blijft hangen. Zo is The Heretics een totaalspektakel dat niet onder 1 noemer of genre te vatten is, maar alleszins een sterke duistere atmosfeer creëert met voer tot nadenken, zonder al te complex over te komen.