Diabolical - Eclipse

Diabolical - Eclipse

Label : Indie Recordings | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Diabolical is typisch een band die met elk album sterker voor de dag komt. De band uit Stockholm timmert al ruim twintig jaar aan de bak en weet steeds weer boven zich uit te stijgen. Stonden de eerste albums Synergy (2001) en A Thousand Deaths (2002) nog in het teken van blackened thrash metal, zo ging het derde studio album The Gallery of Bleeding Art uit 2008 meer richting melodieuze death metal. Het voorlopige hoogtepunt uit de Diabolical catalogus was zonder twijfel het concept album Neogenesis uit 2013 dat gepaard ging met een 104 bladzijdes tellende roman geschreven door gitarist Carl Stjarnlov. Diabolical liet op dat uitstekende album een bombastisch en zwartgeblakerd death metal geluid horen met een licht symfonische inslag.

Het bleek slechts een tipje van de sluier voor wat ons nog van deze Zweden te wachten zou staan. De 4-track EP Umbra van twee jaar terug gold wat dat betreft als zoethoudertje voor het in februari te verschijnen vijfde studio album Eclipse dat voorgaande releases van Diabolical in zijn schaduw doet staan. Met een nog grotere productie is Eclipse nog bombastischer, nog symfonischer, maar zeker niet minder diabolischer. De vier heren rondom bandoprichter Sverker Widda Widgren hebben op dit album werkelijk alles uit de kast gehaald om een Eclipse een prominente plaats te geven in de geschiedenis van de band en wellicht ook wel van de Zweedse metal. De negen tracks op Eclipse staan vol ijzersterke riffs, melodieuze gitaarpartijen, stuwende dubbele bass passages, pakkende refreinen, symfonische keyboardpartijen, brute death metal grunts afgewisseld door cleane en ook vrouwelijke zangpartijen en zelfs koorzang van een twintig koppen tellend koor. Midtempo atmosferische stukken worden daarbij afgewisseld door brute blackened death metal passages waardoor het geheel gedurende het hele album interessant blijft. Net als zijn voorganger is ook Eclipse een conceptalbum die de donkere kant van de mensheid beschrijft en de luisteraar meeneemt op een zoektocht naar zijn eigen duivelse kant. Het diabolische materiaal op Eclipse klinkt echt heel overtuigend en ik denk dat de band hiermee het album in hun handen hebben, waarmee ze de band naar het volgende level kunnen brengen.

Eclipse werd opgenomen, gemixt en gemastered in de eigen Wing Studio van zanger Sverker Widgren in Stockholm en zoals ik al eerder aangaf is de productie van dit album behoorlijk groots. Voor wie nog niet bekend is met Diabolical, maar van blackened death metal bands als Sceptic Flesh, Fleshgod Apocalypse of Behemoth houdt, die is bij Diabolical zeker aan het juiste adres. In maart en april is Diabolical gaat de band samen met Sceptic Flesh en Krisiun op tour door Europa, dus mis het niet!