Crystal Lake - Helix

Crystal Lake - Helix

Label : Sharp Tone Records | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Wat is leuker als een zware steen in een idyllische rustige waterplas gooien? Iets waar ik al van hield in mijn kindertijd en eigenlijk nog steeds graag doe. Beschouw het maar als een vorm van rebellie om de gevestigde orde en rust die er heerst te verstoren. Hier gebeurt juist hetzelfde maar dan op muzikaal gebied. Na een heel korte intro wordt er letterlijk een zware steen gegooid met opener Aeon. Er wordt er vanaf de eerste seconde heel zwaar ingevlogen met brullende, schreeuwende en gruntende zangpartijen, agressieve riffs en een festival van blastbeats. Het ritme steekt waanzinnig goed in elkaar. Op het einde toe krijg je een break waarin een science fiction computerstem afgewisseld wordt met snijdende blastbeats. Weinig band slagen erin om van in het begin al zo vernietigend uit te halen. Welkom in de wereld van Crystal Lake.

Deze Japanse metalcore band draait mee sedert 2002 en heeft al een viertal albums gemaakt. Het is pas sinds ze vorig jaar getekend hebben bij Sharptone Records dat het ze voor de wind gaat. En dat is ze zeker gegund. Vlagen van ongetemde razernij worden fraai afgewisseld met melodieuzere stukken. In Agony krijg je er nog stukken elektronica bij. Het lawaai wordt hierdoor enorm catchy en de aanwezige rustiger breaks zorgen voor een aangename en verdiende rustpauze. Soms gaat de band iets rustiger te werk zoals het begin van Outgrow, maar uiteindelijk is het slechts een passage naar een stevige metalcore. Het korte intermezzo Ritual heeft wat weg van de oplading van een groep Samoerai die zich klaarmaken om tot de dood te strijden. Het is slechts de introductie tot het veelzijdige Hail To The Fire. Fragmenten rappende zang en liquiderende deathcore zorgen dat dit weeral uitgroeit naar een eminent nummer.

Crystal Lake laat een frisse maar memorabele wind waaien in het metalcore genre met een album dat niemand zal onbewogen laten. In de zomer van 2019 gaan ze samen op festivaltour met de landgenoten van Crossfaith. Noteer het zeker in je agenda want beide bands staan ervoor gekend een ware tsunami te veroorzaken voor en op het podium.