Ribozyme - Argute

Ribozyme - Argute

Label : Indie Recordings | Archiveer onder prog / sympho metal

Bart M. : Het zevende album van de Noorse rockformatie Ribozyme heet Argute, scherp en acuut. Een passende titel, aangezien de band hier een andere aanpak bezigt dan wat we gewend zijn van vorige werken. Van de wat meer uitgestrekte muzikale vlaktes die Ribozyme ons eerder voorschotelde gaan we naar een directere aanpak en krijgen we negen vrij ongecompliceerde nummers om onze oren die ik zou plaatsen in het progressieve spectrum.

Progressieve rock bestaat uit verschillende onderdelen. Onder andere bepaalde, kenmerkende geluiden en een drijf tot ontwikkeling en vernieuwing. Dat eerste is zeker aanwezig op Argute: opvallende basloopjes, abrupte breaks en stukken muziek die in eerste instantie niet lekker op elkaar aan lijken te sluiten. Dit verandert zodra je meer bekend raakt met de nummers, want dan beginnen dingen op hun plek te vallen en ontstaan er erg mooie geluiden. Ribozyme weet te boeien door hier en daar de juiste stijlen in de mix te gooien. Hier een beetje nu metal, daar wat post metal en interessante zangpartijen. Toch is hun eigen rock sound overheersend, wat goed is omdat het identiteit geeft en wat er ook voor zorgt dat het album over het geheel genomen een aardig groot radio-gehalte heeft. De ontwikkeling en vernieuwing zijn op kleine schaal aanwezig, de band doet immers iets anders dan wat we gewend zijn, maar muzikaal gezien worden er op geen enkel moment barrieres doorbroken en grenzen overschreden.

Dat betekent niet dat Argute een minder album is, want alhoewel het niet mijn spreekwoordelijke kop thee is kan ik stellen dat Ribozyme weer lekker op dreef is en een zeer goede plaat in elkaar heeft weten te zetten.