Tribe Of Pazuzu - Heretical Uprising

Tribe Of Pazuzu - Heretical Uprising

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Tribe of Pazuzu is het nieuwe death metal project van de Canadese bassist / zanger Nick Sagias, die zijn loopbaan eind jaren tachtig begon bij de legendarische Canadese thrash metal band Overthrow. Met deze band nam hij het album Within Suffering in de befaamde Morrisound Studio op met legendarische producers Tom Morris en Scott Burns. Kort nadat het album uitkwam in 1990 kreeg Sagias de uitnodiging om bij Pestilence de vertrokken Martin Van Drunen op te volgen. Helaas betekende dit ook het einde van Overthrow. Het avontuur met Pestilence was echter niet van lange duur en na zijn terugkeer in Canada richtte hij de industrial death metal band Soulstorm op. Na twee periodes van acht jaar met Soulstorm en drie studio albums viel het doek voor deze band uiteindelijk in 2016.

Met Tribe of Pazuzu keert Sagias terug met een old school death metal project, dat waarschijnlijk zijn meest succesvolle gaat zijn, als ik het zo inschat. Met wat hulp van wat vrienden knutselde hij de afgelopen tijd de debuut EP Heretical Uprising in elkaar dat op 8 februari uitgebracht gaat worden. Naast Nick Sagias op bas en zang bestaat de line-up niet uit de minste vrienden; op drums vinden we Flo Mounier van Cryptopsy, op gitaar John McEntee van Incantation en Randy Harris van Macifecation op lead gitaar. Best wel een interessante mix van muzikanten van verschillende succesvolle bands en het resultaat van hun samenwerking is te horen in de vijf tracks op deze EP. Tribe of Pazuzu speelt energieke old school death metal met een moderne touch. In tegenstelling tot veel andere old school death metal bands, valt Tribe of Pazuzu niet in herhaling met dezelfde uitgekauwde old school death metal klanken die we de laatste tijd zo vaak horen. In plaats daarvan slaagt Tribe of Pazuzu er in om frisse catchy death metal riffs te brengen met goed geplaatste gierende en jankende gitaarsoli, heerlijk snel dubbele basdrumwerk (zonder al te veel fratsen) en pakkende zanglijnen. Eigenlijk zijn de vijftien minuten death metal op Heretical Uprising veel te kort, het materiaal dat hier gepresenteerd wordt is uitermate sterk en de wereld heeft simpelweg meer van dit soort muziek nodig. Du muziek van Tribe of Pazuzu vertoont de nodige gelijkenissen met bands als Zealot Cult, Necrot of zelfs Skeletal Remains en fans van deze bands zullen zeker ook uit de voeten kunnen met Tribe of Pazuzu. Maar wanneer je de laatste albums van deze bands met Heretical Uprising vergelijkt valt meteen op dat de sound op Heretical Uprising een stuk vetter, krachtiger, duidelijker en gebalanceerder klinkt. De man verantwoordelijk voor deze knallende productie is Christian Donaldson, die het album opname, mixte en masterde. De gitarist van Cryptopsy heeft ook hier weer uitstekend vakwerk geleverd. Met Tribe of Pazuzu heeft de wereld er in ieder geval weer een sterke band bij en het is te hopen dat het niet alleen bij deze EP blijft.