Within Temptation - Resist

Within Temptation - Resist

Label : Universal Music Group | Archiveer onder gothic metal

Sjak : Soms moet je even een stapje terug doen om weer tot een goed resultaat te komen en dat is in het geval van Within Temptation ook zeker zo. Iedereen weet inmiddels dat zangeres Sharon den Adel na afloop van de Hydra-toer zich onvoldoende kon concentreren op het schrijven van nieuw materiaal voor Within Temptation. Er werd daarom besloten om het schrijfproces van het nieuwe Within Temptation materiaal voorlopig op te schorten, wat Sharon de gelegenheid gaf om een andere kant van haarzelf te laten zien middels haar solo-project My Indigo. Deze solo-escapade heeft wel een behoorlijk goede therapeutische werking gehad, want het nieuwe Within Temptation materiaal wat er op deze Resist te vinden is, klinkt uitermate fris, energiek en behoorlijk modern en dat zullen velen niet echt meer verwacht hebben, de voorgeschiedenis van dit album in ogenschouw nemende. Sterker nog, er werd zelfs gevreesd dat Within Temptation opgedoekt zou gaan worden, maar dit nieuwe album Resist toont overduidelijk aan dat men uit de dood is opgestaan en dat er nog steeds terdege rekening moet worden gehouden met onze vaderlandse metal-trots.

Vanwege productie-problemen werd de oorspronkelijke release-datum verschoven van 14 december 2018 naar 1 februari 2019, waardoor de fans nog langer op het nieuwe materiaal moesten wachten. Gelukkig gaf men tijdens de shows van eind 2018 al een voorproefje van het song materiaal van het nieuwe album ten beste, want er werden al maar liefst vijf nieuwe nummers in de set-list van die optredens opgenomen. Toen klonken die nummers wellicht nog een tikje onwennig, maar na het meermaals beluisteren van Resist kunnen we concluderen dat de typische Within Temptation-elementen nog steeds volop aanwezig zijn. Het nieuw materiaal is in mijn beleving wat minder pop-gericht met zwaardere instrumentatie dan hetgeen er op Hydra te vinden was en de aanwezige nummers klinken met name een stuk moderner met hier en daar zelfs wat alternatieve en industriële invloeden. Nu moet je niet meteen gaan denken dat Within Temptation een drastische stijlwijziging heeft ondergaan (gelukkig niet!), maar door de toevoeging van deze nieuwe elementen is de muziek alleen maar een stuk interessanter geworden.

Ondersteund door een prima sound start de plaat uitstekend met The Reckoning, waarin Papa Roach-zanger Jacoby Shaddix een sterke vocale bijdrage levert. Meteen wordt ook duidelijk dat zangeres Sharon nog steeds tot de beste zangeressen van Nederland (en wellicht ook daarbuiten) gerekend mag worden en dat de band nog steeds een patent heeft op het schrijven van lekkere, aanstekelijke refreinen. Ook het volgende Endless War weet me vanaf het allereerste moment bij de strot te grijpen en als zodanig is de start van Resist erg overtuigend te noemen. Tijdens de optredens was ik niet direct onder de indruk van zowel Raise Your Banner (met een vocale gastbijdrage van In Flames zanger Anders Friden) alsmede Supernova, maar het dient te worden gezegd dat deze beide nummers pas hun ware kracht en schoonheid openbaren na meerdere luisterbeurten. Nog steeds klinkt de muziek lekker bombastisch, maar door het ietwat moderne karakter blijft het album gedurende de gehele speelduur erg onderhoudend en interessant. Holy Ground en In Vain weten het momentum moeiteloos vast te houden en zullen door de Within Temptation fans zeker gewaardeerd worden.

Daar waar de zes voorgaande nummers voornamelijk dezelfde song-structuur volgen, is Firelight behoorlijk afwijkend qua opbouw. Op dit nummer wordt Sharon vergezeld door Arid-zanger Jasper Steverlinck en het dient te worden gezegd dat de vocale interactie tussen deze twee erg goed werkt. Firelight had wel wat meer luisterbeurten nodig dan het gemiddelde Within Temptation materiaal, maar die investering blijkt zeer de moeite waard te zijn. Het lekkere vlotte Mad World brengt weer wat meer tempo in het album en zal het vooral live erg goed doen. Het absolute hoogtepunt van Resist is voor mij echter het uitstekend opgebouwde en erg aanstekelijke Mercy Mirror, waarvan het heerlijke refrein na beluistering continu in je hoofd blijft rondspoken. In afsluiter Trophy Hunter komen de industriële invloeden het meest prominent naar voren, maar ook dit is een prima song in de beste Within Temptation traditie.

De fans hebben er behoorlijk lang op moeten wachten, maar het dient te worden gezegd dat Resist het lange wachten dan ook zeker waard is geweest. De band klinkt moderner dan ooit te voren, zonder ook maar een moment de unieke authentieke Within Temptation-sound te verloochenen en dat is razend knap. Als een dusdanig lange pauze een dusdanig sterk resultaat oplevert, zou je de band bijna adviseren om dit voor het volgende album ook weer te doen, maar natuurlijk hopen we dat de creativiteit weer een dusdanige boost heeft gekregen dat men er weer jaren tegenaan kan. Met Resist weet Within Tempation hun vooraanstaande positie in de metal scene, zelfs na enkele jaren afwezigheid, moeiteloos te handhaven. Ondanks het feit dat er veel mensen ernstig getwijfeld hebben of de band nog wel in staat zou zijn om hun hoge kwaliteitsniveau te blijven behalen, logenstraft de band deze twijfelaars op niet mis te verstane wijze. Resist zal hoog gaan eindigen in mijn jaarlijstje van 2019, zoveel is wel zeker!