Killbody Tuning - Pictorial

Killbody Tuning - Pictorial

Label : Hummus Records | Archiveer onder different metal

Jan-Simon : Wanneer je een instrumentale post rock plaat met originele details wilt, bel dan de Zwitserse band Killbody Tuning. Zij zorgen met alle liefde voor eigenzinnige grapjes die niet voor iedereen direct duidelijk zullen zijn. Bij het derde album Pictorial uit zich dit in de ultieme oplossing voor het probleem dat je moeilijk kunt raden waar instrumentale songs over gaan, als ze al ergens over gaan natuurlijk. Niet alleen laat Killbody Tuning de songs naadloos in elkaar over gaan (hoezo songs? Een grote muzikale stream of consciousness eerder), de songtitels vormen samen ook nog eens een verhaal: My mother told me not to stare into the sun / when I was 6 I did / I was terrified / You are not pure, you cannot see God unless you are pure / No, I saw everything / Our fingerprints / our DNA / our Milky Way. Acht songs, een verhaal en muziek die dient als soundtrack bij de opgeroepen beelden. Toch?

Dat is in ieder geval het idee en het moet gezegd, het werkt best goed. Instrumentale post rock is en blijft niet aan iedereen besteed. Veel metal liefhebbers vinden het toch een beetje saai en dat komt natuurlijk door de hausse die het genre een aantal jaar geleden kende. In navolging van bands als Mogwai, Pelicans en Red Sparrowes verscheen de ene na de andere instrumentale metal plaat en helaas helaas: niet alles kon de vergelijking met die pioniers zonder kleerscheuren doorstaan. Killbody Tuning weet zich goed staande te houden, onder andere doordat ze niet krampachtig proberen de grote jongens na te doen. Er wordt knap gespeeld met terugkerende themaatjes, subtiel afwisselend, in combinatie met consonante gitaarklanken en een ruimtelijk geluid dat soms doet denken aan de beste momenten van Solstafir (maar dan zonder de IJslandse zang). Pictorial is ook een wonderlijke combinatie geworden van stevige rock, introspectief gitaargetokkel en experimentele feedback geluidstormen. In nog geen veertig minuten komt er heel wat voorbij en dat alles in een vorm die vooral doet denken aan de soundtrack bij een arty film. Een roadmovie wellicht, want de muziek is zeer beeldend en roept het gevoel op van een lange treinreis met steeds wisselende landschappen die langs je raam voorbij zoeven. En zoals bij zon lange treinreis verandert het landschap. Niet abrupt, maar langzaam en continu met als gevolg dat je het gevoel hebt dat je na een half uur naar een compleet andere plaat zit te luisteren dan in het begin.

Vergeleken met de vorige albums, het bizar getitelde debuut debuut en diens iets normaler klinkende opvolger Hello! Welcome, So Far heeft de band flinke stappen voorwaarts gemaakt. Niet langer perfectioneren de vier Zwitsers zich in het imiteren van hun voorbeelden. Meer en meer heeft de band in de afgelopen jaren een eigen geluid gevonden en dat siert ze. Het wordt steeds moeilijker om deze band met andere te vergelijken. Dat is natuurlijk iets waar je als band van droomt. De volgende stap zou zijn dat andere bands met Killbody Tuning worden vergeleken, maar dat is misschien op dit moment teveel gevraagd. Daarvoor is nog 1 belangrijk element nodig en dat is bekendheid. Een piepklein label en een genre dat over zijn hoogtepunt heen is helpen dan niet echt mee. Maar desalniettemin gaat er hier bij Lords of Metal een dikke duim omhoog; steun deze band; koop de platen en mocht je ooit in de Zwiterse Jura verzeild raken, let dan op of Killbody Tuning niet toevallig in de buurt optreedt en ga dat dan zien! Dit is een band die elke hulp kan gebruiken, het zou namelijk zonde zijn als dit een obscuriteit uitsluitend voor snobs zou blijven.