Kaarnekorpi - Rajankavija

Kaarnekorpi - Rajankavija

Label : Eigen beheer | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : De Finse pagan metal band Kaarnekorpi (Raven Wood) werd al in 2004 opgericht door de gebroeders Tuomas (gitaren en bas) en Raimo Saari. Men maakte een hele rits demo opnames en intussen breidde de band uit tot een sextet, verdween Raimo uit de groep en verhuisde men van een landelijke omgeving naar Tampere. Eindelijk kwam eind 2018 het debuutalbum Rajankavija uit in eigen beheer. Eens kijken of het de moeite loont om deze in het Fins gezongen pagan/folk/Viking metal aan te prijzen.

Zeker, want Kaarnikorpi tracht ons niet te vermurwen met makkelijke en zwierige deuntjes, maar is gestoeld op een eerder ruwe klassieke heavy metal basis, met stug stotende riffs en puike wilde gitaarsoli. Piano en keyboards zorgen voor epische ondersteuning, al spelen ze incidenteel (in Verkonlaskija nemen ze de rol van accordeon over) ook weleens een folk melodie. Het zestal maakt gebruik van twee vocalisten. Kimmo Kelberg heeft een rauwe death grom, de vrouwelijke zang van Johanna Etelakari klinkt krachtig en zuiver (denk aan Eluveitie of Silent Stream Of Godless Elegy). Al is er een zekere toegankelijkheid, de band heeft toch wel enige progressieve aspiraties, luister maar naar het tweede deel van Oikeudenjakaja dat nochtans catchy aanvangt. Zeker zo interessant is Nekronautti dat snel van start gaat met grunts, maar vertraagt wanneer de vrouwenzang aan de beurt is. Het middenstuk kent een shamanistisch verloop met kantele, keelgezangen en akoestische gitaren. Erg mooi, al staat het een beetje plompverloren middenin de track, want vervolgens komt een wilde gitaarsolo en de herneming met vrouwenzang. Een andere heel boeiende track is Verkonlaskija dat bloedmooi start met heldere klanken, slepende gitaren met heel veel weemoed vallen in, om dan van jetje te geven met blastbeats. De ruwe mannenzang wordt telkens afgewisseld met sterke zang van Johanna en in deze song doet ze me aan Anna Murphy (ex-Eluveitie, Cellar Darling) denken, terwijl ook de zwevende keyboards hier heerlijk zijn. De pagan metal van Kaarnekorpi is doordacht en de lange songs hebben geregeld een vrij traag tempo (zelfs doomachtig in Verkonlaskija) zodat de weemoed in folk het haalt van de vrolijke variant. Goed zo!