Hedfuzy - Waves

Hedfuzy - Waves

Label : Hostile Media | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Hedfuzy is een progressieve rock band uit Limerick, Ierland die sinds 2015 bestaat en al een debuutalbum heeft uitgebracht onder dezelfde naam. Eigenlijk draait het project om multi-instrumentalist Pat Byrne die na bijna twintig jaar in Celtic Fusion te hebben gespeeld een nieuw project is gestart. Samen met kameraden was het eerste album snel een feit, maar Byrne ging in 2018 in zee met andere, vaste, bandleden. Het tweede album werd dat jaar geschreven en opgenomen, en komt nu uit onder de titel Waves.

De band maakt muziek die ergens tussen power en progressieve metal in zit, simpele maar opzwepende partijen worden afgewisseld met wat complexere partijen. Wat ik echter lastig vind is dat het contrast tussen de simpelere partijen en de complexere partijen wel erg groot is, er zijn vrij lange passages die vrij recht-door-zee zijn gespeeld en dan krijg je ineens een kort, wat complexer, stukje. Overigens vind ik sowieso dat de band soms wat te veel blijft hangen in dezelfde partijen waardoor je op een gegeven moment de aandacht voor de muziek verliest (duidelijk te horen op het nummer Brick). Wat betreft de composities komt Waves dus nog wel wat te kort maar instrumentaal valt er weinig op te merken, de muzikanten lijken prima hun instrument te beheersen. Hoewel, ik moet dan ook hier weer een beetje kritisch zijn, niet per se op het spel maar op de keuzes van de muzikanten, zo vind ik de gitaarsoli en keyboardsoli klinken alsof ze ter plekke zijn geïmproviseerd. Ook de zang van Jaime Callaghan is in principe best wel goed maar zijn melodielijnen vind ik niet overal sterk, luister bijvoorbeeld naar The Boy Who Killed The Man waar zijn zang wat dissonant klinkt (het schuurt een beetje). De drums van Keith McCoy zijn vooral strak en hadden van mij een klein tandje zachter in de mix gemogen, zeker gezien diens partijen niet bijzonder opmerkelijk zijn. De basgitaren van Byrne vallen eigenlijk niet zo op, ze lijken vooral de drums te ondersteunen maar ik had graag wat meer definitie willen horen.

Als ik het bovenstaande nog even terug lees dan is het allemaal wel erg negatief, toch is Waves echt geen slecht album maar het weet zich niet genoeg te differentiëren. Eigenlijk is alles op het album best wel oké maar net niet goed genoeg om echt bijzonder te zijn. Ik denk dan eerlijk gezegd ook niet dat er een toekomst is voor Hedfuzy, wellicht als voorprogramma of een opener van een festival. Een album die in het archief verdwijnt en daar niet meer uit komt.