Beast In Black - From Hell With Love

Beast In Black - From Hell With Love

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Anton Kabanen vaart vlot door met zijn nieuwe band Beast In Black. Koud drie jaar nadat hij zijn Battle Beast achter zich had gelaten heeft hij met zijn nieuwe band de schijf Berserker uit en stond de band op de billing met bands als W.A.S.P., Rhapsody en Nightwish. Nu is er alweer de tweede schijf van nieuwe band Beast In Black en natuurlijk zijn we razend benieuwd of het hoge niveau wordt vastgehouden. Berserker onderscheidde zich van de laatste Battle Beast releases door het popgehalte wat terug te brengen en kwam daarmee qua geluid dicht in de buurt van de fenomenale eerste twee Battle Beast platen. Deze nieuwe telg From Hell With Love lijkt het beste van de twee werelden te combineren.

Cry Out For A Hero is de overtuigende opener van het album. De stijl van Kabanen is direct uit duizenden herkenbaar, en het refrein is de eerste van velen op dit album die je live loeihard gaat meebrullen. Het titelnummer doet denken aan Crazy Mad Insane van het vorige album en is net als daaropvolgende Sweet True Lies erg elektropop achtig. Op deze laatste is het in combinatie met de lachwekkende videoclip wel duidelijk dat het hier om parodie gaat. Repentless gaat er weer wat steviger in en monsterzanger Yannis Papadopoulos zet hier ook weer een ontzagwekkende prestatie neer. Deze man is zonder twijfel een van de meest geweldige zangers die de laatste jaren de metalscene betreden hebben. Die By The Blade legt een grote rol weg voor de synths en heeft weer zo een heerlijk pakkend refrein. Oceandeep is de ballad die met onder andere de panfluit een betoverend karakter heeft. Het nummer kent een heerlijke opbouw en laat je ruim vijf minuten lekker weg zwijmelen, het is een van die zeldzame keren dat ik de ballad tot favoriet nummer van een album moet uitroepen! Van de laatste vier nummers wil ik vooral het lekker beukende This Is War nog even benoemen.

Beast In Black heeft hier een overtuigend tweede album neergezet die de band weer voldoende nieuw materiaal geeft voor hun eerste opkomende headline tour. Het geluid van dit album schuurt nog net wat meer richting de pop aan dan dat van de voorganger, maar de band weet de balans toch mooi in het voordeel van de metal uit te laten slaan. Fan van Battle Beast? Dan heb je deze plaat sowieso te kopen. Gewoon fan van goeie heavy metal en niet vies van een paar synthesizers? Ook dan zou ik zeker een poging wagen!