Torque - Torque

Torque - Torque

Label : Mascot Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Wim S. : Bij het horen van de naam Phil Demmel zal bij de meeste van jullie wel een belletje gaan rinkelen. Inderdaad, de man was gitarist in Vio-Lence en later ook in opvolger Machine Head. Na de split van Vio-Lence richtte hij echter ook nog de band Torque op. Tussen 1994 en 1996 werden er drie demo tapes uitgebracht en in 1996 volgde het debuut album, simpelweg getiteld Torque. Demmel speelde in Torque niet alleen gitaar maar nam ook de leadvocalen voor zijn rekening en hij werd verder terzijde gestaan door drie (voor mij) onbekend gebleven muzikanten. De band beleefde naar eigen zeggen haar hoogtepunt als support van Exodus en een eenmalig optreden op het beroemde Dynamo Festival in mei 1996. Mascot brengt het album nu, 22 jaar later, nogmaals uit en doet dat met vier bonus tracks.

Tja, de zin van de re-release ontgaat mij eigenlijk. Zitten er nog fans te wachten op een album van een band die nooit potten wist te breken en feitelijk gezien kan worden als tussendoortje? Ik kan het me niet voorstellen. Dit album deed nagenoeg niets in 1996 en zal dat nu ook niet doen. In de jaren 90 waren er bands als Sacred Reich, Biohazard, Death Angel, Exodus, Testament en ga zo maar door die wel succes hadden met vergelijkbare muziek als Torque die speelde. Het is dus vrij klassieke thrash dat de klok slaat en in de refreinen wil men nog wel eens meerstemmig meebleren, zoals bijvoorbeeld Biohazard en Antrax dat vaak deden. Af en toe geeft men ook op hardcore-achtige wijze gas zoals in het lekkere Dead You Lay. Het geluid van dit album is ook niet echt opgekrikt: vooral de drums klinken nog steeds erg amateuristisch. De riffs, de zanglijnen, de melodielijnen: je hebt het al talloze keren (beter) gehoord. Zoals gezegd, waarom dan deze release? Vanwege de vier extra songs? Dat kan ik me niet voorstellen want die songs zijn afkomstig van eerder demo opnames waarop de band nog minder klinkt dan op het debuutalbum. Al vind ik Sever wel een lekker nummer in de stijl van Prong. Nou, ben je een gezworen thrash liefhebber en wil je nog wat old school thrash horen, dan kan Torque interessant voor je zijn. Zo niet, dan gewoon negeren deze overbodige release.