The Black Fall - Clear Perception

The Black Fall - Clear Perception

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : The Black Fall is een band uit eigen land waar ik nog nooit van gehoord heb maar die in januari 2017 reeds haar debuut The Time Traveller uitbracht. Helaas is me die release ontgaan, want de muziek van The Black Fall mag er wezen. Op dit opnieuw in eigen beheer opgenomen album Clear Perception horen we een volwassen band die prachtige symfo/prog speelt met internationale allure.

Vier heren uit Enschede die prachtige muziek maken. Echt waar. Ik ben vooral gecharmeerd van het geweldige gitaarwerk op dit album. De gitaren spelen niet alleen wonderschone melodielijnen; ze klinken ook nog eens geweldig. Zo zuiver, zo transparant, zoals dat vaak wordt gedaan door postrock bands. Dat vind ik meteen ook het grote pluspunt van The Black Fall: het is geen typische symfo/prog band. Ja, natuurlijk hoor je invloeden van Tesseract, Leprous, Porcupine Tree en aanverwanten, maar ik hoor ook gitaren die veel meer de kant op gaan van Mogwai, If Trees Could Talk en God Is An Astronaut. Ik ben ook echt onder de indruk van de compositorisch kwaliteiten van de heren. Zowel in songs die vier minuten duren (de geweldig fijne opener Mother) als in het ruim tien minuten klokkende Far From Home hoor je een band die weet wat ze wil, die denkt in kwaliteit en niet kwantiteit en die geen overbodige passages inbouwt. Luister even hoe machtig mooi Healing Me in elkaar is gezet (een mix van The Tea Party en Karnivool) of hoe vet Waves wordt uitgevoerd, met lekker stevig drumwerk van Tiemen en opnieuw excellerende gitaren van Stefan en Wouter, in zowel het heavy gedeelte als in de meer ingetogen passages. Echt mensen: dit is absolute klasse. Het hoogtepunt heeft de band tot het laatst bewaard: in de veertien minuten van The Hollow laten de vier Nederlandse hun muzikale kwaliteiten horen. Prachtig opgebouwd, sterke structuur en dito uitvoering. Kleine puntjes van (opbouwende kritiek): in de meer heavy passages mogen de gitaren van mij wel echt heavier klinken en dat geldt dan ook voor de drums: gooi er eens wat dubbele bassdrums uit en het contrast met de rustige passages wordt nog vetter! En ik wilde iets zeggen over de zang van Stefan. Maar na enkele luisterbeurten doe ik dat niet meer: die jongen doet het gewoon goed, zijn stem past bij deze muziek. Mensen, ga dit beluisteren. We hebben een topband in huis zonder dat we het zelf weten!