Swallow The Sun - When A Shadow Is Forced Into The Light

Label : Century Media | Archiveer onder doom metal

Vera : Swallow The Sun is een band die we volgen sinds het prille begin. We spreken hier toch al over ruim vijftien jaar affiniteit met de Finse doom/death metal band uit Jyvaskyla. Wanneer we ons enkel beperken tot recente erupties van inspiratie, dan verwijzen we graag naar het meesterwerk Emerald Forest And The Blackbird (2012) en de uitgebreide, veelomvattende trilogie Songs From The North I, II & III (2015]; albums die zich onderscheidden in het genre door de integere en persoonlijke aanpak.

Met ontzetting lazen we het nieuws dat hoofdcomponist en onze trouwe gesprekspartner/gitarist Juha Raivio in april 2016 zijn liefdespartner Aleah Stanbridge verloren had. Eerder al hadden we albums van Trees Of Eternity, Hallatar en recentelijk ook nog de STS EP Lumina Aurea met verwoede pogingen om in het reine te komen met dit grote verlies. Ook Swallow The Sun zal nooit meer zijn wat het was. Niet omdat zij aan kwaliteit inboeten, wel omdat er nu eenmaal een voor en na is. Daar hebben we uiteraard respect voor en dus volgt er nu een beknoptere weergave over When A Shadow Is Forced Into The Light. Deze titel verwijst naar de geestestoestand waarin Juha verkeerde toen hij dit album in één ruk schreef na maanden van uiterste isolatie en verwerken van het verlies. Voor een keer ga ik niet in details treden, geen ontrafelende emoties over elke song, elke wending, elk pro en contra. Ik wens enkel te stellen dat Swallow The Sun fans kunnen genieten van een fantastisch nieuw album, dat helaas nu voortspruit uit de wanhopige droefenis van waargebeurde feiten. Soms voelt het als heiligschennis om te luisteren naar de ontboezemingen, toch is dit zo waardevol en integer mooi dat niemand ongeroerd gaat blijven. Muzikaal is het een grensoverschrijdende mix van doom/death metal, black metal en progressieve escapades. Alles wat metal in al zijn subgenres verenigt. Wie van melancholische muziek houdt, moet dit beluisteren en zij zullen dit zeker omarmen in de aanloop naar een volledige maansverduistering (verwijzing naar album New Moon) en de strijd van het leven in het algemeen. Dat is immers de kern van dit album: lik je wonden en kijk op naar de ultieme manifestatie van natuurlijke krachten. Daarin ligt het soelaas, niet in de krioelende mensheid.