Soen - Lotus

Soen - Lotus

Label : Silver Lining Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Het vorige Soen album Lykaia voerde in 2017 mijn jaarlijst aan. Dus is het met hoge verwachtingen dat ik dit vierde album Lotus beluister. Spijtig dat gitarist Marcus Jidell, hij produceerde ook Lykaia, alweer vertrokken is, maar gelukkig zijn de emotionele huilende gitaarsounds niet verdwenen. We begrijpen dat Jidell het al druk genoeg heeft met zijn andere bands en dus is Lotus het eerste album met de in Canada geboren gitarist Cody Ford.

Soen is de band die drummer Martin Lopez oprichtte na zijn vertrek in Opeth, maar ook zanger Joel Ekelof bepaalt het geluid van de band met zijn mooie, unieke stem. De Zweden maken een beheerste vorm van progressieve metal, met een snuif alternatieve rock. Dat doen ze met diepgravende teksten, zodat men dit wel eens thinking mans metal pleegt te noemen. De prachtige, vrij lange songs werden uitstekend geproduceerd door David Castillo (ook mix) en Jens Bogren (mastering). Nog steeds gaat een lichte vergelijking met Opeth en Tool op, al mogen we nu gerust stellen dat Soen een eigen sound heeft. Ik heb de indruk dat Lotus een nog kalmere plaat is dan Lykaia, al horen we in bijna elke song die typische draaiende riffs met progressief elan. Hartelijke ondersteuning met orgel en mellotron maakt alles zweverig en dit alles wordt geleid door de enigmatische stem van Ekelof. Dat maakt opener Opponent en het knap open bloeiende Lascivious al meteen tot heerlijke luisterliedjes. Voor Martyrs is een merkwaardige, decadente video gemaakt. Dit nummer heeft lijzige, maar daadkrachtige zang en een beschouwende passage met piano. Het sensitieve titelnummer kent een superuitval met gitaar dat je gegarandeerd kippenvel bezorgd, terwijl we het mediumtempo Covenant zelfs swingend kunnen noemen, terwijl de zang verheven en soms wat vervormd klinkt. Weemoed in het bitterzoete Penance en prachtige schoonheid met huilende leads in het rustige River. In Lunacy gooit men alle registers nog even open met strakke tokkelende gitaren, stuwende ritmes en een atmosferische passage die zeker beklijvend is. Hier zijn de Tool invloeden nog even merkbaar. Dit is wederom een schitterend album van Soen!