Bloody Times - On A Mission

Bloody Times - On A Mission

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Bloody Times is een project rondom het Duitse Simon Pfundstein. In 2016 verscheen het debuut The Fire Of Immortality, waarop hij, op de drums na, alle instrumenten had ingespeeld en ook de zang voor zijn rekening had genomen. De zwaar door Manowar gefundeerde, epische heavy metal was zeker niet slecht, maar had niet die X-factor om de plaat het gemiddelde te laten ontstijgen.

Eerder deze maand kwam de man met zijn tweede langspeler, On A Mission. Op deze plaat heeft hij hulp gekregen van een reeks gastmuzikanten waaronder ex-Iced Earth drummer Raphael Saini (die ook op het debuut te horen was), ex-Iced Earth vocalist John Greely (die zijn stempel drukte op die bands Night Of The Stormrider) en Ross The Boss Friedman, die uiteraard het meest bekend is als medeoprichter en originele gitarist van Manowar. Het muzikale pad is onveranderd gebleven, en ouderwetse, epische heavy metal is hier nog altijd de wet. Met Friedmans bijdrage en zijn kenmerkende sound en stijl zijn de Manowar-invloeden nog sterker aanwezig. Daarnaast zorgt Greely zijn stem uiteraard voor de nodige vergelijkingen met Iced Earth. Het album gaat sterk van start met Alliance en Fort Sumter, die je nekspieren middels hun sterke, stampende riffs en ritmes keihard aan het werk zetten. Die In A Hole ligt iets meer in het straatje Grave Digger en is eveneens een pakkende stampers. Vanaf de vierde track, een nieuwe versie van Curse Of Genevieve van het debuut, zakt het geheel enigszins in. Niet dat de songs slecht zijn, maar ik mis alweer die eerdergenoemde X-factor. Elk nummer bevat interessante riffs en zanglijnen, maar mist die gedenkwaardigheid die de eerste drie songs kennen. Over het algemeen heeft komt het materiaal moeizaam op gang en heeft daarnaast niet het nodige om je van begin tot eind bij de les te houden, en als je even niet oplet gaan de nummers snel aan je voorbij.

Begrijp me echter niet verkeerd, want niks van dit alles betekent dat On A Mission en slecht album is. Kwaliteit is absoluut aanwezig en de plaat bevat genoeg genotsmomenten. In vergelijking met het debuut laat men hier ook een enorme stap vooruit in songwriting en arrangementen zien en ook op vocaal gebied is Greely een enorme aanwinst voor het totaalplaatje. Ook geluidstechnisch is het album in een veel betere staat dan diens voorganger en al met al hebben we hier zeker een respectabel epische heavy metal album. Alleen is dit geenszins een hoogvlieger.