Ayahuasca - Beneath The Mind

Ayahuasca - Beneath The Mind

Label : Kernkraftritter Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Ayahuasca is een band uit de omgeving van Keulen (Duitsland) en bestaat maar liefst uit acht bandleden, verdeeld over zeven nationaliteiten. Met vier gitaristen, een drummer en twee percussionisten zal dat een volle bedoening op het podium zijn. Via Kernkraftritter Records brengt Ayahuasca ons hun debuut album Beneath The Mind.

Het octet schotelt ons experimentele death metal voor en heeft daar enorm veel ruimte ingebouwd voor percussie (inderdaad, zoals Sepultura, Living Sacrifice en Slipknot ook doen) en voegt daar nog wat extraatjes in de vorm van een ongebruikelijk instrument of samples (o.a. viool in Cendres Et Ruines, einde Abyss, intro Instinct) aan toe. Het geeft het album een zeer rijk, complex en gelaagd geluid. Bij het beluisteren van Beneath The Mind komt een naam als Gojira duidelijk naar voren, maar het achttal vervalt nergens in enige vorm van kopieergedrag.
Ayahuasca hanteert op Beneath The Mind enorm veel tempowisselingen, snelle riffs, beukend drumwerk, ongebruikelijke maatsoorten, groove, veranderingen in sfeer en eigenzinnige structuren. Ogenschijnlijk probleemloos schakelt het achttal tussen melodieuzere en zwaardere gedeeltes; van volledige percussie en ingebouwde rustmomenten naar zware (blast) beats (Instinct, Orange Spliff, Eternal Embrace). Nergens voelt het geforceerd, maar alles volledig in dienst van de tracks. De percussie is overal fraai ingebouwd; op momenten is het prominent op de voorgrond aanwezig (Cedres Et Ruines), op andere momenten verrijken de toms en ander slagwerk het gehele geluid (Life Beneath The Mind). Het album beslaat acht tracks en duurt iets meer dan eenenzestig minuten. Ondanks dat de nummers lang zijn, verliezen ze niets van hun aantrekkelijkheid; door de enorme variatie binnen de tracks vervelen ze geen moment.

Wanneer je death metal graag met een progressieve, avantgardistische inslag hoort en/of veel variatie in de muziek weet te waarderen, is dit Beneath The Mind eigenlijk een album dat je simpelweg gehoord moet hebben. Wat een indrukwekkende kennismaking met dit internationaal achttal uit Duitsland!