Almost Human - XS2XTC

Almost Human - XS2XTC

Label : Normosis Records | Archiveer onder metalcore

Berto : Almost Human is reeds opgericht in de jaren negentig, maar brengt nu pas, zeker achttien jaar later, het debuutalbum uit. Er was wel een EP in 2012, maar verder is het produceren van twee producten in zon ruime periode natuurlijk bijzonder weinig. Almost Human komt uit Zwitserland en brengt een mix van moderne metal, zeg maar metalcore, vermengd met een pure rock attitude en een flinke dosis progressieve metal. Zanger Ben Pluss klinkt af en toe als Wayne Static (van Static X), dus een beetje industrial wordt er ook nog toegevoegd. Het tekstuele idee dat wordt uitgewerkt door de band op dit album, betreft de vraag of wij als mensheid de waarheid zien zoals die is of zoals wij graag willen dat hij er uitziet.

De veertien nummers klinken gevarieerd, met veel gevoel voor melodie op elk gebied. De zanglijnen gaan van rauw en direct tot zeer melodieus, evenals het gitaarwerk dat een lekkere sound heeft waardoor de riffs heel vet klinken. Daarnaast brengen ze via de gitaarsolo er weer flink wat melodie in. De songs zijn goed opgebouwd en variëren qua sound en sfeer flink, zonder het geheel uit het oog te verliezen. Er wordt veel gewerkt met een zorgvuldige opbouw en ingebouwde rustmomenten, die de songs een bepaalde verhalende kracht meegeven. Het afsluitende Welcome 2 Neverland is het piece de resistance van dit album met zijn veertien minuten (op papier althans) en is ook weer opgebouwd uit lekkere riffs, rustpunten en de rauwe stem van Ben Pluss. Nadeel is wel dat het nummer al weer ophoudt na een zestal minuten en vervolgen alleen stilte laat horen. Zit misschien een idee achter, maar dat komt dan bij mij niet geheel over. Ondanks deze afknapper blijft dit album toch een aanwinst voor je collectie als je van progressieve metalcore houdt.