My Propane - Antidote

My Propane - Antidote

Label : Darkside Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het is een hele tijd stil geweest rondom de Nederlandse band My Propane, maar die stilte wordt dan nu eindelijk doorbroken middels de release van dit tweede album Antidote. Natuurlijk zal de introductie van de nieuwe gitarist Jord Otto (ex-ReVamp, VUUR) te maken hebben gehad met die lange periode van stilte, maar getuige de kwaliteit van het geboden song materiaal is het alleen maar goed geweest dat men uitgebreid de tijd heeft genomen vooraleer men deze tweede plaat op de markt heeft gebracht. Antidote bevat elf uitstekende composities, die mede door de prima productie van Joost van den Broek echt uit je boxen knallen. De kracht van My Propane zat hem mijns inziens altijd in hun live-performances en men is nu in staat geweest om dat live-gevoel ook op plaat vast te leggen.

Antidote start uitstekend met Pavkovic, maar het navolgende Medusa is mijn inziens nog een stuk beter. De song worden gedragen door de heerlijke riffs van Jord Otto en die basis stelt zanger Valerio Recenti in staat om te laten horen wat hij in huis heeft en dat blijkt heel wat te zijn. Met name in nummers zoals Russian Pile-Up, Broken Bone en The End komt dat goed tot uiting, maar het dient te worden gezegd dat het gehele album van een kwalitatief hoog niveau is. Er zit voldoende variatie in het geboden song materiaal om van begin tot eind geboeid te blijven en door het enigszins complexe karakter van de nummers groeit de plaat bij elke luisterbeurt. Ik zou je dan ook aanraden om pas na meerdere luisterbeurten een oordeel te vellen over wat My Propane je op dit album te bieden heeft, want pas dan komt de ware schoonheid van het materiaal goed tot uiting. De band heeft me met deze nieuwe plaat Antidote erg positief weten te verrassen en ik hoop dan ook dat dit My Propane de gelegenheid geeft om hun enigszins ingedommelde carrière weer een boost te geven. Antidote geeft daar in ieder geval alle aanleiding toe.