Lord Divine - Facing Chaos

Lord Divine - Facing Chaos

Label : Fighter Records | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Lord Divine heeft zich een duidelijk doel gesteld met de release van hun nieuwe, vierde album Facing Chaos en dat is doorbreken buiten eigen de Argentijnse landsgrenzen. Lijkt me een prima doelstelling gezien de kwaliteit die band hier tentoonspreidt. Heavy metal met een behoorlijke progressieve inslag zoals we die ook kennen van het Braziliaanse Noturnall. Uiterst bekwame muzikanten die het componeren van prima songs ook beheersen. Luister maar eens naar de eerste single I Am waarin behoorlijk progressief gitaarwerk hand in hand gaat met een zeer toegankelijk refrein. Hier en daar duiken ook de nodige invloeden uit de klassieke muziek op wat nog meer toevoegt aan het al buiten gewone song materiaal. Zanger Diego Valdez klinkt als het jongere broertje van Ronnie James Dio terwijl het muzikale vuurwerk op toetsen en gitaar verzorgd wordt door Diego Palma, Hugo Galli en Manu Lopez. Tel daarbij het uiterst solide ritmewerk op van bassist Andres Berenguer en drummer Dalmys Delbueno en een fraaie heavy metal plaat is een feit.

Met Beginning Of The End wordt er na de eerste drie nummers wat gas teruggenomen en komt er een mooie powerballad aan de oppervlakte drijven. The Darkest Light verraadt vervolgens ook wat power metal invloeden en daar horen we Mark Boals als gast vocalist. Het afsluitende, bijna twaalf minuten durende The Rage On Me is het muzikale hoogtepunt van de plaat. Daarin zijn alle invloeden van de band nog eens verwerkt wat resulteert in een song die laveert tussen klassiek en metal en de eerste drie minuten weg luistert als muziek van een film soundtrack. Daarna zijn er weer die duidelijke progressieve invloeden vermengd met power metal. Wanneer na een minuut of negen een indrukwekkende piano solo inzet lijkt het nummer over te zijn maar dan geeft de hele band nog een laatste keer gas. Prima album van Lord Divine.