Dodsfall - Doden Skal Ikke Vente

Dodsfall - Doden Skal Ikke Vente

Label : Osmose | Archiveer onder black metal

Koen S. : Dodsengel, Dodsferd, Dodsrit, Dodsfall of Dodsverk? Neen, Dodsfall is terug met een nieuw album! De Noorse black metal band van de Mexicaanse artiest IS, die momenteel in Zweden woont, brengt met Doden Skal Ikke Vente (de dood zal niet wachten) zijn vijfde langspeler uit sinds 2011. Verschillende zangers hebben in het verleden de vocalen verzorgd op de albums van Dodsfall: V-Rex (ex-Aeternus en Ancient) op het meesterlijke debuut Den Svarte Skogen en het daaropvolgende album, en Adramelech (Svarthaueg) op Djevelens Evangelie en Kaosmakt.

Nu heeft gitarist/bassist/songwriter IS zelf de vocalen ingezongen en zijn koude, raspende stem past goed bij deze vrij melodieuze black metal uit de oude doos. Hij wordt bijgestaan op drums door Telal van Kvalvaag, die al enkele jaren meespeelt tijdens liveshows. Beiden laten hun liefde voor oeroude black metal duidelijk blijken tijdens de tien nummers en drie kwartier donker Noors tumult. Hints naar oude Darkthrone en verwijzingen naar Hellhammer doen de oude school herleven, maar ook iets later werk van Carpathian Forest en Koldbrann is te herkennen, compleet met Noorse teksten. De thrash invloeden en rock en roll vibe maken van sommige songs echte headbangers die nog lang blijven nazinderen. Vernieuwend is het allemaal niet, maar toch zit er genoeg diversiteit in de nummers en de opbouw van de songs tilt dit album naar een hoog niveau. De occasionele akoestische stukken, het gebruik van gesproken woorden en de tragere melodieuze stukken geven dan weer een licht melancholisch gevoel .

Doden Skal Ikke Vente is niet zo rauw als het debuut bijvoorbeeld, maar wie van Noorse black houdt, zij het van Darkthrone in 1992 of Djevel in 2018, mag deze schijf niet laten passeren. Ik denk ook niet dat Dodsfall zelf wakker ligt van mijn mening. Zij willen zich gewoon amuseren en ode brengen aan lang vervlogen tijden.