Ancient Bards - Origine

Ancient Bards - Origine

Label : Limb Music | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Ruim vier jaar hebben we erop moeten wachten, het nieuwe album van het Italiaanse Ancient Bards! Qua albumvolgorde is dit het vervolg op A New Dawn Ending, maar qua verhaal loopt dit door op de Black crystal sword saga die op het voorgaande Soulless Child werd verteld. Voor degenen die de band nog niet kennen, bovenstaande zin doet vermoeden dat we hier te doen hebben met een band die eigenlijk Rhapsody is in alles behalve naam. En hoewel de muziek van Ancient Bards ontzettend veel elementen van hun legendarische landgenoten leent, heeft deze band ook echt een eigen geluid en een eigen identiteit. Wat ze gemeen hebben met Rhapsody is dat ze nog nooit een zwak album hebben afgeleverd en dat is met Origine ook absoluut niet gebeurd!

Na de typische gesproken opener gaat het album retesterk van start met Impious Dystopia waarin alle bekende elementen van de band direct volop terugkomen. Rappe dubbele basdrums, vol bombast, knetterende gitaarsoli en natuurlijk de ijzersterke zang van Sara, die een onmisbaar onderdeel vormt van de unieke identiteit van Ancient Bards. Op Fantasys Wings wordt het gaspedaal iets losgelaten, het nummer heeft qua structuur veel weg van hitje Flaming Heart van het vorige album. Aureum Legacy lijkt de grenzen van de band iets te verschuiven, het bombast wordt iets teruggetrokken waardoor een mooie compositie met een opvallende rol voor basgitarist Martino tevoorschijn komt. Light is de powerballad, wat een mooi piano-gedragen muziekstuk is. Oscurita is de meest eigenzinnige compositie op het album, moeiteloos wordt er tussen bijna poppy metal en melodic death metal geschakeld, luisteren! In Titanism worden de invloeden van Rhapsody nog maar eens extra dik aangezet, waarna we via het bijna instrumentale The Hollow naar Home Of The Rejects gaan, wat weer een typische Ancient Bards kraker is. Natuurlijk is een album van deze band niet compleet zonder epos, en dat hebben we met The Great Divide. De opbouw is spannend als altijd, en het doet aan als film soundtrack. Een waardige afsluiter van album nummer vier van Ancient Bards!

Heel vernieuwend is Ancient Bards hier niet, maar dat maakt hier dus geen moer uit. Dit is de muziek die we van deze band verwachten en dit album staat garant voor een uur power metal spektakel van de bovenste plank. Aanschaffen die handel!