Gaia Epicus - Alpha & Omega

Gaia Epicus - Alpha & Omega

Label : Epicus Records | Archiveer onder heavy / power metal

Koen W. : De Noor Thomas Hansen is terug met zijn eenmansproject Gaia Epicus. Alpha & Omega is alweer zijn zesde album, maar vergeet niet dat de man al bezig is sedert 2001. Thomas zelf heeft de zang gedaan, het grootste deel van het gitaarwerk en de bas. Hij kreeg voor zijn project verder hulp van heel wat gasten. Alfred Fridhagen van Mad Hatter zorgde voor het drumwerk en Mathias Hemmingby (Askheimr), Jack Roger Olsen (Highland Glory), Christer Haroy (Divided Multitude) en Magnus Tveiten (Blodsmak) toverden de nodige gitaar soli uit hun instrumenten.

En over toveren gesproken, Gaia Epicus heeft ronduit een schitterend album afgeleverd. Muzikaal kan je het ergens tussen thrash en speed metal situeren met een serieuze link naar de jaren tachtig. En dat laatste is helemaal geen verwijt want laat het nu juist de albums uit dat decennium zijn die nu als klassiekers beschouwd worden. Met opener War Against Terror krijg je al direct een uitstekend nummer te horen. Muzikaal is het goed uitgekiend. De zangpartijen van Thomas doen wat denken aan Dave Mustaine. Het refrein is beregoed en dit nummer zit direct in je hoofd. Naar het einde toe krijg je een mooie break met op de achtergrond radeloze oorlogsstemmen, enkele nieuwslezers en dat alles mooi begeleidt op de piano. Opvolger The System Is Down is van hetzelfde niveau. Eigenlijk ligt de lat op het hele album heel hoog. Af en toe hoor je wel iets bekends in de oren. Zo doet het begin van Crush heel veel denken aan Enter Sandman. Tijdens de refreinen in Do Not Be A Fool hoor je simultaan een vrouwelijke klaagzang. Het zijn die details die bijblijven en ervoor zorgen dat Gaia Epicus eindelijk de waardering gaat krijgen die hij nu verdiend.

Nieuwe zaken ga je hier niet tegenkomen, maar Thomas is erin geslaagd om alle voortreffelijke stukken van een decennium thrash en speed samen te gieten in een album. En dat is iets waar elke metalfan helemaal van gaat genieten.